af d. 30. september 2014

704

2014

978-87-638-2943-4

La vérité sur l'affaire Harry Québert

Kære Joël Dicker

Jeg kan lige så godt starte ud med at sige at jeg elsker din bog ”Sandheden om Harry Quebert-Sagen”. Sjældent har jeg været så fanget af en bog som jeg har været af din, og de ca. 700 sider slugte jeg på relativ kort tid.

Historien omhandler 15 årige Nola Kellergan, byens præstedatter, som forsvinder sporløst, ingen ved hvad der er sket, bortset fra et vidne der ser hende blive forfulgt af en mand inde i skoven. 33 år senere finder man liget af Nola i forfatteren Harry Queberts have, og sammen med liget ligger også originalmanuskriptet af Harrys gennembrudsroman, som gjorde ham verdensberømt. Da det samtidig bliver offentliggjort at Harry og Nola var i et forhold på tidspunktet hvor hun forsvandt, bliver Harry anklaget for mordet. I den anden ende af landet tror den unge forfatter Marcus Goldman på Harrys uskyld, Harry som var hans læremester, hans mentor, hans ven. Marcus vælger så at rejse til Aurora for selv at undersøge hvad der virkelig skete, og samtidig få inspiration til en ny bog. Der er dog nogle i byen der ikke ønsker at Marcus graver i sagen om hvad der skete den sommer for 33 år siden, så foruden at modtage anonyme trusler, så skal Marcus også regne ud hvem der fortæller sandheden og hvem der lyver for at bevare byens hemmelighed.

Du har skrevet en krimi der på ingen måde føles som om at jeg er i gang med at læse en krimi. Med det mener jeg at du formår at dreje dig væk fra alle klicheerne, men samtidig holder min læsning fanget fordi jeg ønsker at vide hvad der virkelig skete. Derudover elsker jeg hvordan du “snyder” mig, så jeg på ingen måde kan stole på det jeg læser som værende rigtigt. Det betød også at jeg på slet ikke kunne slippe bogen de sidste 150 sider, fordi jeg simpelthen MÅ vide hvad der foregår. Alt i alt en helt igennem vellykket bog.

Kærlig hilsen

Louise H.