Samlede digte af Jørgen Leth

af d. 28. juli 2012

662

2012

87-02-01088-7

Når 50 års poesiproduktion samles, er det klart, at det hele ikke kan være lige godt. Alligevel har vi her at gøre med et enestående monument i dansk litteratur. Jørgen Leth beskriver kroppe millimeter for millimeter, nydelsen ved at drikke et glas vin på en fredelig café i Frankrig, synet af en mørk kvinde der spreder sine ben på Haiti, melankolske tanker der opstår ved at kigge ud ad et vindue i Indien, den højstemte poesi som et cykelløb kan være, det filmiske blik af en kvinde der ryger en cigaret.

Leth skriver lige alvorligt om den ligegyldige hverdagsdetalje og sublim storslåethed i sine digte. Dette er meget særegent og udmønter sig fx i henholdsvis:

“Lavere har ingen himmel/ været end når natten/ saver i dine knogler Segovina/ Dybere ingen afsked/ end i nat når dit sprængte/ kranium Segovia igen/ serveres på olivens sølvfad” (fra digtsamlingen “Gult Lys”)

og

“Det er et hårdkogt æg/ jeg piller skallen af det/ jeg spiser det/ jeg kan godt lide æg/ jeg spiser æg hver dag/ jeg kan bedst lide hårdkogte æg/jeg elsker at pille sådan et/ og så lidt salt på/ men ikke peber/ jeg bestemmer selv/ hvad jeg vil tænke på/ jeg hader at kede mig/ jeg spiser hårdkogte æg/ jeg spiser jeg spiser hårdkogte æg” (fra digtsamlingen “Hvordan de ser ud”).

Erotik fylder ikke overraskende meget i Leths digte, men ikke på en plat måde og på lige fod med glæden ved og betagelsen af andre højtstående ting i livet:
“Kneppe det er et sprog/ der bliver brugt og en historie der bliver fortalt/ og det er noget der foregår mens havet hvisker/ udenfor og himlens stjerner endnu er usynlige”.

Denne samlede udgave af Jørgen Leths digte er en fantastisk mulighed for at blive taget med rundt i verden, i sindets afkroge og i sprogets fineste områder. Alt er ikke storslået poesi, men samlingen rummer flere fabelagtige detaljer end det er muligt at nævne. Digtet “Tiden gik i stå” (fra “Det gør ikke noget”) er en kommentar til den kritik, der har været af Leths valg af elskerinder, og det sidder lige i øjet.
Ligeledes gør Leths nyeste digtsamling (“Hvad er det nu det hedder”, der også er anmeldt her på Bogrummet) og dermed rundes Jørgen Leths samlede digte af med poesi, der som resten af digtene samlet set, er af meget høj kvalitet.