Salome af Mara Lee

af d. 30. september 2012

272

2012

978-87-638-2091-2

Salome (svensk)

”Salome” er en bog om unge mennesker i starten af deres teenageår, men det er ingenlunde en ungdomsbog. Tværtimod behandler den meget seriøse emner, der ofte er underbelyste i både litteraturen og samfundsdiskurserne omkring børn og unge.

Et emne er venskab, og dette skildres på en kompleks måde, der viser, hvordan teenage-veninder kan have bånd, der er stærke og kærlige, men samtidig også hurtigt kan forvandles til grusomt had. Den jalousi, der driver veninderne fra hinanden, er så stærk, at den ganske enkelt bliver livsfarlig her i “Salome”.

Et andet meget vigtigt tema er den seksualitet, man har, før man bliver ‘rigtig’ seksuelt aktiv. Elsa Mo, bogens hovedperson, er begyndt at mærke ændringer i sin krop og den måde, den reagerer på. Hun oplever derfor situationer, der er ukendte, kvalmende og samtidig underligt ophidsende. En dag opdager hun en særlig våd plet, hendes veninde har fået mellem benene, efter hun i leg har siddet ovenpå Elsa. Den samme form for våde trusser oplever Elsa selv, en dag hun har danset med bind for øjnene foran to mandlige danseundervisere, der undervejs har stønnet højtlydt. Elsa har lyst til at ringe til sin veninde, men tænker: “Det er nok muligt at tale med hende om våde trusser, men det er ikke muligt at tale om hvorfor de blev våde”. Der er mange præ-seksuelle (hvis det er det rette ord) scener i “Salome” og det er fantastisk at læse om, hvordan de udforskes med skam og nysgerrighed.

Samtidig løber en tråd om identitet gennem hele bogen. Elsas identitet bliver voldsomt udfordret, da hun en dag får en plejebror ved navn Johannes og der kommer til at ske store forandringer i Elsas liv. Spejle er her centrale symboler og man bør også tænke over forholdt mellem hovedpersonens navn og bogens titel. Er man til intertekstuelle referencer, kan jeg tilføje, at Salome er en bibel-figur, der danser(!) så skønt for et selskab, at hun vil få et ønske opfyldt. Og hvad ønsker Salome sig; Johannes Døberens hoved på et fad!
Salomes bedste venindes mor er kunstner og har et værksted, hvor der altid lugter af granit og blod. Hendes nye skulptur-projekt er bestemt ikke et uinteressant element i historien, der bliver mere og mere unheimlich, som den skrider frem. Lees sans for at blande menneskelige og ikke-menneskelige materialer sammen i litteraturen er mesterlig.

Vi lever i en tid hvor vi forsøger at beskytte børn mod at blive tvungne til at agere voksne for tidligt. Det betyder dog ikke, at vi skal negligere børns følelser og drifter. Disse er ikke de samme, som voksne har, men er måske ikke så langt fra, og de skal tages seriøst. Dette gør “Salome” meget klart, og det er ret nyskabende i sig selv.

“Salome” er i mine øjne ikke helt på linje med Mara Lees foregående bog “Ladies”. Narrationen hænger ikke helt så flydende sammen som i “Ladies” og der er enkelte steder, hvor det er lidt svært at blive overbevist om, at det faktisk er en 14-årig piges hoved, vi er inde i, som fx da den (ikke særlig belæste) Elsa tænker: ‘Jeg ville gerne have haft et pænere navn. Ligesom i Oscar Wildes stykke, hvor alle vil hedde Ernest for at opnå kærlighed”. Det virker mere som om forfatteren til bogen gerne vil have, at Elsa tænkte således, frem for at den 14-årige pige rent faktisk tænker det ‘af sig selv’.

På trods af min lille indvendig er “Salome” en strålende bog. Spændende, velskrevet og dyb. Mara Lee er i en klasse for sig, og vi kan kun håbe, at hun når at lægge et stort forfatterskab bag sig.