Sagen Collini af Ferdinand Von Schirach

af d. 2. juli 2017

163

2012

978-87-02-12789-8

Der Fall Collini

Ferdinand Von Schirach skriver fremragende noveller, kendt fra bøgerne ‘Skyld’ og ‘Forbrydelser’, begge eminente samlinger. Sagen Collini er hans første roman, eller måske rettere en længere novelle, idet den ikke strækker sig over særligt mange sider. En ældre tysker der er midt i firserne bliver dræbt på sit hotelværelse. Gerningsmanden er en italiensk indvandrer der er tyve år yngre. Altså ikke ligefrem nogen unghund. Italieneren tilkalder selv politiet og mægler derefter ikke et ord.

Vores hovedperson er den nyuddannede forsvarsadvokat Casper Leinen, der viser sig at være knalddygtig, men han står med en sag der som tabt på forhånd, for italieneren, Collini, har tilstået drabet.

I modsætning til novellerne bruger Schirach i romanen et par kunstgreb: Enkelte steder skifter tidsperspektivet og vi hører om personernes fortid, og på den måde kan egentlig godt sige at der er et par noveller gemt inde i hovedfortællingen. Forfatteren styrke er at han altid får kun det væsentlige med, skrevet enkelt uden indforstået ordknaphed. Schirach bygger både personer, miljøer og handling skarpt op, og trækker samtidig på sin faglige viden qua sin fortid som forsvarsadvokat. Samtidig har han fokus på motivet for både offer og gerningsmand, og han gør det så facetteret af grænserne mellem skyld og uskyld gøres ret flydende. Og hvad er retfærdighed?

Tankevækkende er det også at kort efter romanens udgivelse blev en tysk paragraf ændret – en paragraf der udfordres kraftigt i historien her.

Bagsideteksten bør man undgår, for der er en enkelt afsløring, som læseren godt kunne være foruden. Okay, lige den detalje kunne man nok godt regne ud, men læsningen er væsentligt mere spændende foruden.

Summa summarum – forfatteren mestrer også den korte roman, og forhåbentligt kommer der mere fra den hånd.