Safrankøkkenet af Yasmin Crowther

af d. 18. august 2008

198

2006

87-7714-763-4

The Saffron Kitchen

Den iranskfødte Maryam har i mange år levet et tilfredsstillende liv i London med sin engelske mand Edward og deres voksne datter Sara. Det har på mange måder været et godt og komfortabelt hjem, men Maryam har igennem mange år alligevel længtes efter Iran og sine rødder.

En dag oplever familien dog en uheldig episode, som Maryam er skyld i – et uheld, der kunne have været undgået, hvis Maryam i tide havde set sine dæmoner i øjnene. Maryam fyldes med skam og rejser brødebetynget til Iran på en længere tur, og det er på denne tur, at Maryam kommer til at gense personer fra fortiden, som minder hende om, hvordan livet kunne have været, hvis ikke hun var flygtet fra hjemlandet i tidernes morgen.

“Safrankøkkenet” fortæller historien om Maryams liv fra da hun som barn ikke må lege med jævnaldrene Ali til hun som ung beslutter sig til, at hun ikke vil tvangsgiftes selvom hun ved at nægte kaster skam over sin fars navn. Bogen følger Maryams liv helt op til i dag, hvor hun er blevet gammel og er taget tilbage for at lette sin samvittighed – og ikke mindst for at komme overens med den fortid, der i mange år har plaget hende.

Hvordan Maryam forsøger at indhente fortiden og læge sine sår skal jeg ikke afsløre her, det må man læse bogen for at finde ud af.

“Safrankøkkenet” er en udmærket bog uden at være fremragende. “Safrankøkkenet” minder i stil og sprogbrug meget om “Brick Lane” af Monica Ali. Det er et sprog, der er ligetil, og personerne er udmærket beskrevet, til tider dog lidt karikerede. Jeg vil ikke sige, at bogen er langtrukken, men den er måske en smule for forudsigelig, og det tæller nedad. Omvendt kan man sige, at bogen giver et indblik i en kultur, der er fremmed for de fleste af os her i Danmark, og det er jo altid godt at få nye indtryk.

“Safrankøkkenet” er en læseværdig bog uden at være fremragende, så jeg giver bogen 3 stjerner.