af d. 2. september 2019

461

2017

978-87-638-4669-1

Welcome to Rosie Hopkins' Sweetshop of Dreams
oversætter: Ulla Oxvig

Rosie er groet fast i sit liv i London, en by, hun elsker. Her er mennesker, larm og altid gang i den. Hun arbejder som vikar som sygehjælper – hun er glad for at kunne vise omsorg for patienterne, men altid udmattet af de lange vagter. Forholdet til kæresten Gerard står i stampe. Mens alle andre bliver gift og får børn, er Rosie og Gerard stadig kun kærester efter 8 års forhold – Og Rosie bruger mange kræfter på at bilde sig selv ind, at det er hun okay med.

Da hun får mulighed for at skabe lidt forandring i sit liv, slår hun til. En fjern slægtning, som hun knap nok husker fra sin barndom, har brug for hendes hjælp. Lillian er blevet gammel, og har svært ved at klare sig selv. Så med en bagtanke om, at det vil gøre hende og Gerard godt med lidt tid hver for sig (måske vil det endda få ham til at fri!), pakker Rosie sine ting og forlader London for at hjælpe Lillian. Målet er at hjælpe Lillian med at sælge sin slikbutik og finde et plejehjem. Men da Rosie først når frem, er intet helt som forventet. Og stik imod sine egne forventninger nyder hun at være væk fra London!

Jenny Colgan er god til at skrive chick lit bøger, der kan lidt mere end de fleste andre i samme genre. Bogens personer er altid lidt mere komplicerede end som så, deres problemer mere indviklede, og slutningen ikke altid nødvendigvis som forventet. Samtidig skriver hun hjertevarme bøger om kærlighed og venskab, og livets mange udfordringer. Og denne bog er ingen undtagelse. Colgan er virkelig god til at sætte en scene, så man fornemmer de omgivelser, vores hovedperson færdes i. Hun gør bogen og dens personer levende, og jeg vil helt sikkert anbefale denne og andre af hendes bøger til enhver, der har brug for en hyggelig og velskrevet kærlighedshistorie!