Romerske nætter af Martin Glaz Serup

af d. 10. juli 2016

74

2013

978-87-7973-592-7

I 2002 debuterede digteren Martin Glaz Serup med digtsamlingen ”Shylas ansigt”, og siden har forfatteren skrevet indtil flere børnebøger og digtsamlinger.

”Romerske nætter” er Glaz Serups syvende digtsamling, der alle kredser om en produktiv forfatter i midten af trediverne. Digtenes fortæller opholder sig ofte i Rom mens han skriver sine digte, der kredser om eksistentielle temaer som kærlighed, død, lykke, livet, skilsmisse, et nyt liv med delebørn hjemme i lejligheden i Valby og om en barndom og ungdom i et underprivilegeret miljø. Kort sagt minder fortælleren meget om Martin Glaz Serup selv, og jeg er derfor ikke bleg for at beskrive digtene som autofiktive.

Digtene er ofte meget realistiske og havde en tendens til at fremmane minder og stemninger fra den evige stad, f.eks.:

Ӂret er ved at forsvinde
mere og mere kan man se af det
og jo mere man kan se, jo mindre er der tilbage
det er september og regnen
er noget af det jeg kan lide ved september
som nætterne
er noget af det jeg kan lide ved Rom

At stå som en statue om natten i Rom i september”

(side 67)

Langt de fleste af digtene er vældig gode, det er især digtene om Rom og digtene om forfatterens mor og morfar, der gjorde indtryk på denne anmelder. Det, der gjorde indtryk var beskrivelsen af stemninger og de almenmenneskelige følelser, der dukker op når man indgår i relationer med andre mennesker – og det gør vi jo alle sammen i større eller mindre omfang. Jeg vil mene, at de fleste kan genkende sig selv i flere af digtene, så forfatteren har ramt noget almentgyldigt i sine digte.

Enkelte digte vil jeg kategorisere som svipsere og i enkelte af digtene var der afsnit, som med fordel kunne være skåret væk. Jeg var f.eks. ikke interesseret i at læse en detaljeret beskrivelse af forfatterens sexliv, det var ganske enkelt ”too much information” og i min optik et ganske irrelevant emne at plotte ind i lige netop denne digtsamling.

I det store hele synes jeg, at ”Romerske nætter” er en udmærket og læseværdig digtsamling, der dog ikke hæver sig op over gennemsnittet. Jeg er overbevist om, at jeg om et år eller to ikke kan huske hvad digtene i ”Romerske nætter” gjorde for mig, og jeg lander derfor på en middelmådig vurdering af ”Romerske nætter”, også selvom forfatteren er god til at få læseren til at tænke over hvad lykken er for en størrelse:

“Hvordan skulle et digt om lykken se ud
vel ikke sådan her
spørgende