af d. 11. februar 2019

370

2018

978-87-7200-243-9

Rødder - en gangsters udvej

1. udgave, 2. oplag

Der findes et under-Danmark et sted derude – et sted, hvor små drenge vokser op og bliver kriminelle – et sted, hvor dagligdagen ligger fjernt fra Middelklassedanmark. Her voksede Nedim op og blev bandeleder.

Nedim Yasar har fortalt sin usminkede historie til Marie Louise Toksvig, der har lavet en fin biografi om Nedims opvækst og exitprogram fra bandeverdenen. Bogen er primært skrevet i tredjeperson, så Nedim omtales som ”han” og det er lidt ærgerligt, for Nedim har meget på hjerte, og det ville have givet en ekstra dimension til bogen, hvis der også havde været nogle ”første-persons-fortællinger” i løbet af bogen.

Bogen er inddelt i mindre kapitler med overskrifter som ”Du skal dø”, ”Stikker”, ”Rødder”, ”Håndlanger”, ”Bag tremmer”, ”Afpresning”, ”På flugt” og ”Fri” – og fortæller om tyrkiske Nedim, der kommer til Danmark som 4-årig. Hans mor arbejder som rengøringsassistent, mens faderen er småkriminel.Moderen prøver at holde sammen på familien og opdrage børnene godt, men det er svært i den lille lejlighed i Ballerup. Den lokale bande-leder deler gyldne 20-kr. mønter ud til ungerne, og Nedim ser op til ham, og drømmer om selv at blive gangster en dag. Og det bliver han – han bliver bande-leder. Kriminalitet, afpresning og vold bliver en del af hans hverdag, og bundterne af pengesedler i hans lomme bugner. Han kan tage sin lillesøster med i tøjbutikker og give hende lige det, hun peger på. Moderen vil ikke have noget med hans haram-penge at gøre, faderen synes det er fedt med Nedims store biler.

Det er barsk læsning at høre om, hvad der foregår på gader og stræder, i hashbuler, i fængsler og bag lukkede døre.

Undervejs har Nedim et par danske kærester og i deres familier oplever han, hvordan man også kan leve livet, have arbejde og klare sig udenfor den kriminelle verden. Da Nedim bliver far beslutter han sig til at forlade bandemiljøet og bliver optaget i et exit-program.

Nedim skal nu lære at klare sig i den ”normale” verden, hvor der er et andet kodeks end i bandemiljøet, og med hjælp fra en dedikeret socialarbejder lykkedes det ham at få fodfæste og komme i gang med en uddannelse. Nedim drømmer om at kunne gøre en forskel for børn, der vokser op i bandemiljøet og kommer via Røde Kors ud på skoler og fortæller, hvordan det er at være bandeleder, og hvorfor det ikke er så spændende, som det ser ud til.

Nedim optræder i Radio24syv og forskellige TV-programmer, hvor han fortæller om bandegrupperinger og rockerkrige, og selvom han ikke på noget tidspunkt udleverer nogen eller sladrer om noget, ved han, at der er sat en pris på hans hoved. En dag bliver han overfaldet i sin egen lejlighed, og det er nogenlunde her bogen slutter. At han så umiddelbart før bogen udkommer bliver slået ihjel er et tragisk punktum for en ung mand, der havde besluttet sig for at skifte spor.

Marie Louise Toksvig har skrevet en god bog, som jeg tænker også kan bruges som læsning på politiskolen, af socialrådgivere og af skolelærere, der gerne vil kigge gennem nøglehullet til gangsterverdenen og måske forstå den dynamik, der gør små drenge kriminelle.