Rhett Butlers fortælling af Donald McCaig

af d. 12. september 2008

574

2008

978-87-11-31521-7

Rhett Butler's people

Rhett Butler, den charmerende levemand som vi lærte at kende i Margareth Mitchells “Borte med blæsten”, har aldrig haft muligheden for at forklare sig og sin tilgangsvinkel. Det har han nu fået, rent fiktivt. Vi følger Rhett fra hans tidlige barndom og over hans tid som blokadebryderkaptajn. Vi får også ekstra info om mange bifigurer kendt fra “Borte med blæsten”.
Forfatteren har været meget grundig i sin research. Så grundig at jeg, som tidligere har læst og set “Borte med blæsten”, ikke kunne finde nogen skurrende kanter eller uoverensstemmelser. Dog bliver plottet i Alexandra Ripley’s bog “Scarlett” fejet ud af banen, for efter Bonnie Blue’s død tager Rhett ikke over til Europa for at bo permanent.
Den må løbes i gang, er jeg ked af at sige, men når den først kommer i gang og ud af den langtrukne periode er den ganske charmerende og de sidste 200 sider er en fryd at læse. Sproget er til tider flydende og fyldt med sydstatscharme og til tider hakkende og usammenhængende. Jeg er ikke imponeret over den måde bogen stykkes sammen på med den blanding af flashbacks og nutid, det fungerer til tider, men andre tider ikke.
Bogen er godt nok lanceret som “Borte med blæsten” fortalt fra Rhett Butlers synspunkt, men det er jeg altså ikke særlig enig i. Der er lange perioder hvor vi kun følger Scarletts liv og ikke aner noget om hvad Rhett foretager sig og det trækker ned. Jeg synes desuden ikke at der er foretaget en god nok karakteristik af Rhett, for på rigtig mange punkter er den Rhett vi møder, ham vi kender fra filmen, miniserien og bogen. Der bliver ikke bragt meget nyt til torvs. Den får 2 stjerner udelukkende for de sidste 200 sider, der reddede meget af min agtelse for bogen.

Lidt komisk at forfatteren blev headhuntet af Margareth Mitchell fonden til at skrive bogen, når den så ikke er lykkedes til stående bifald.

Læs den fordi du gerne vil læse historien fra “Borte med blæsten” igen, med en smule mere fyldstof end det kendte plot.