Renee – At finde hjem af Renée Toft Simonsen

af d. 25. november 2014

376

2014

978-87-567-9961-4

Renée Toft Simonsen har levet et liv ud over det sædvanlige. I denne biografi fortæller hun for første gang helt åbent om hele sit oplevelsesrige liv. Lige fra barndommens truende omgivelser i Randers og Aarhus, til at gøre karriere som supermodel i 1980’ernes New York City, og om livet herefter, som psykolog, børnebogsforfatter og mor.

”At finde hjem” handler, som titlen antyder, først og fremmest om at finde hjem. Både i overført betydning – at finde den rette hylde her i livet – og i helt bogstaveligste forstand med at slå sig ned og slå rødder det sted i hele verden, hvor man føler sig mest hjemme. I Renee’s tilfælde er det i barndomsbyen Aarhus, nærmere bestemt Risskov, hvor hun i en årrække har boet sammen med sin mand Thomas Helmig og deres børn.

Det er blevet til en både hjertevarm og rørende fortælling om kvinden der allerede fra barnsben var ramt af angst og en stor usikkerhed overfor andre mennesker, men som alligevel formåede at lægge låg på angsten og stille sig poserende frem på alverdens podier.
Gemt bag de kulørte fortællinger om alle stjernerne hun omgikkes, stofferne, modeljobs, skilsmisser, karrierevalg og millionerne som tikkede ind på kontoen, ligger angsten hele tiden og lurer. På et tidspunkt bliver angsten så slem, at den tvinger hende til at droppe sin lovende modelkarriere. Men som vi alle ved, så formåede Renee at rejse sig op igen. Hun lagde modelarbejdet på hylden og kastede sig over en hel ny branche. Først som psykolog og siden som forfatter.

Bogen er meget velskrevet og som læser har man følelsen af at blive inviteret med helt indenfor. Intet bliver skjult under gulvtæppet eller pyntet på for at gøre det finere end det var.
På trods af dette – eller måske netop derfor – fandt jeg flere steder bogen lidt kedelig. Specielt under de meget lange beskrivelser af folk (modeller, skuespillere, musikere osv.) som Renee stiftede bekendtskab med i løbet af sin modelkarriere. Muligvis fordi flere af disse folk for mig er fuldstændig ukendte og derfor er mig ligegyldige. Det gav mig følelsen af, at bogen ikke var skrevet til mig, men udelukkende til folk som enten var inde i modelbranchen i 80’erne eller som har kendskab til branchen via 80’ernes modeblade.

Derfor fandt jeg sidste del af bogen, hvor modelarbejdet for længst var lagt på hylden og hvor Renee fortalte om sit nuværende liv som forfatter og psykolog, mest interessant og medrivende.