Regnguder af James Lee Burke

af d. 16. maj 2015

480

2010

978-87-7070-207-2

Rain Gods

Jeg har i flere forsøg forsøgt at komme i gang med James Lee Burkes bøger, men det er aldrig rigtig lykkedes at få hul på bylden. Har prøvet en enkelt eller to at hans Robicheaux krimier, men de har aldrig fænget. Anderledes var det dog med ‘Hvide duer ved daggry’, der foregår under den amerikanske borgerkrig, der var en fin historie og en anderledes indgangsvinkel til krigen. ‘Regnguder’ giver mig dog lyst til at dykke ned i hans forfatterskab igen, for det var en af de bøger, jeg sikkert vil huske længe. Den er mejslet ud af en klippe i Texas ørken, ikke så langt fra det sted, hvor McCarthy gjorde det samme med ‘Ikke et land for gamle mænd’.

En ung fyr ringer til sheriffen og rapporterer om nedskydningen af ni asiatiske prostituerede. Det viser sig senere, at de havde maverne fyldt med narko. Den aldrende sherif, Hackberry Holland, går selv i gang med at grave ligene op, inden FBI blander sig i sagerne. Snart går jagten ind på vidnet der ringede, han er flygtet med sin kæreste og tør ikke komme frem, og det er ikke kun de gode, der leder efter parret….

Bogen er fyldt med markante personligheder. Sherif Holland, der martres af sine misgerninger i fortiden, både under Koreakrigen og efter hjemvendelsen. En psykopat morder med bibelske tanker. FBI betjente, hvor især én selv er fyldt med anger og sorg, der hjemsøger ham. To mulige bagmænd til forbrydelsen er samtidig med til, at det langt hen af vejen bliver svært at skelne helte fra skurke. Alt sammen mesterligt konstrueret af Burke, der fører os igennem Texas landskab af nedslidte byer med vindmøller uden vinger, og hvor støvboldene fyger hen over gaderne. Opklaringen skrider langsomt frem, men den skiftende fortællervinkel mellem sheriffen og de kriminelle er meget virkningsfuld.

Burke mestrer med stor kyndighed, og med få midler, at skildre de forskellige personers karakter. De fleste har en baggrundshistorie, der har stor indvirkning på deres handlinger i bogen.
Alene samspillet mellem den gamle sherif og hans meget yngre, kvindelige vicesherif, der ikke kan skjule sin respekt og kærlighed til sin chef, gør hele bogen værd at læse.

Der er udkommet tre bøger om Hackberry Holland, den første er desværre ikke oversat, og blev skrevet tilbage i 1971. Den tredje bog, ‘Narrenes fest’, skal læses om føje tid, når jeg lige har sundet mig over den her historie!