Regnbuestenen af Josefine Ottesen

af d. 5. januar 2010

221

2009

87-14-19613-1

Leela er både forældreløs og stum. Og så hader hun musik, hvilket ikke er særlig smart når hele hendes verden er baseret på musik. Hvis ikke Mestersangeren kan synge liv i Regnbuestenen udebliver regnen. Det har ikke regnet i 2 år. Men Leela hader musik. Det trænger sig på og truer med at kvæle hende. Hun hører mærkelige stemmer, der snakker til hende når der bliver spillet musik. Det er absolut alt andet end rart. Men hvad nu hvis stemmerne ikke er så mærkelige endda? Hvad nu hvis det er Sealaerne, der taler til hende? Det ville betyde, at hun var den rigtige Mestersanger og Durri, Mestersangere, kun var en bedrager. Durri finder ud af, at Leela hører stemmer og han ser hendes brandmærke på skulderen, der er formet som Sealaernes mærke, tre buer over hinanden. Durri prøver at slå Leela ihjel, men hun formår at flygte. Nu mangler hun blot at acceptere sin skæbne, selvom det skræmmer hende fra vid og sans. Og så skal hun selvfølgelig også lige overleve. Men det er jo en helt anden sag.

Tja, så har Josefine Ottesen gjort det igen. Hun har skabt et vidunderligt univers med en fantastisk hovedperson og en gribende og spændende historie. Da sidste side i bogen var vendt, var jeg utroligt skuffet over, at dette ikke blot var første bind i en serie. Jeg vil utroligt gerne høre mere om Leela og Regnbuestenen, men det kan desværre ikke lade sig gøre. Nu kan jeg så blot fortælle dig, at du virkelig burde læse denne bog, hvis du interesser dig for fantasy.

Dog skal det siges, at bogen er rimelig let gennemskuelig, da opbygningen minder meget om Mira-serien. Men har man ikke læst serien om Mira er det jo intet problem overhovedet. Og hvis man har læst den, kan ‘Regnbuestenen’ stadig nydes pga. sit univers, sine figurer og sit plot.