Rebecca af Daphne Du Maurier

af d. 2. september 2011

389

2007

87-595-1429-9

Rebecca (engelsk)

“Rebecca” er både en gotisk kærlighedsroman og en underspillet kriminalroman. Forbrydelsen afsløres først langt inde i forløbet, hvor hovedpersonens og læserens moral bliver udfordret. “Rebecca” er fremragende.

Vores unge fortæller er ansat som selskabsdame for den ucharmerende, grove sladretaske Mrs. Van Hopper. Van Hopper turer rundt i Europa for at se og blive set med de smukke og rige, eller som minimum opsnuse lidt sladder. I Monte Carlo møder de Maxim de Winther, ejer af det berømmede gods Manderlay. Maxim er enkemand efter den vidunderligt smukke Rebecca, som året før er omkommet ved en mystisk drukneulykke.

Mrs. Van Hopper bliver syg og fortælleren og Maxim tilbringer godt en uges eftermiddage sammen. Da Mrs. Van Hopper er rask, kalder hun kufferterne og sit lille tyende til sig og vil straks til Amerika. Med udsigt til at skulle skilles så pludseligt frier den karismatiske godsejer til den 20 år yngre blegfis af et lille, forsagt kvindemenneske. Der hersker ingen tvivl om hendes kærlighed. Mr. de Winther er lidt en anden sag.

De nygifte ankommer til Manderlay og vores meget unge, forsigtige hovedperson kastes ud i mødet med mennesker og miljøer med naturer langt voldsommere og med mere lidenskab end hun nogen sinde vil kunne mønstre. Det hele er meget smukt, men stemningen er broget.

En hel ny fløj er gjort klar til ægteparret og rundvisningen foregår kun her, hvorimod den gamle fløj hvor Maxim de Winther boede med sin tidligere kone ignoreres. Forties totalt. Husholdersken Mrs. Danvers er direkte fjendtlig og vores nye Mrs. de Winther føler sig mildest talt utilpas, umoden og uforberedt til at være godsejerfrue. Tjenestefolkene behandler hende enten nedladende eller afventende og hendes mands fortid er omgærdet med tavshed og fortielser. Hendes hjerne begynder at arbejde på højtryk for at finde en mening i de ting ingen siger. Hun ræsonnerer sig frem til at hendes forgænger ganske enkelt var den perfekte hustru, som omkom i en tragisk ulykke og at hun, fortælleren, bare er en bleg erstatning.

Men hvad er sandheden?

Ved den storslåede slutning er du åndeløs. Alle løgne er afsløret og din sympati har ikke længere noget sted at hvile. “Rebecca” er en utrolig kraftfuld bog. Den er genudgivet og læst utallige gange siden den udkom i 1939.

“Rebecca” blev filmatiseret i 1940 af Alfred Hitchcock.

* Denne anmeldelse er et bidrag til Bogrummet.dks sommerkonkurrence 2011.