Ravkikkerten af Philip Pullman

af d. 1. februar 2003

516

2002

978-87-02-06253-3

The Amber Spyglass

Endelig kom tredje del af Pullmans trilogi ”His Dark Materials.” Drengen Will og pigen Lyra mødes endelig i en sand eksplosion af en roman. Pullman citerer en af sine hovedinspirationskilder som værende Miltons ”Paradise Lost”, men det her er mere tilgængeligt og både for børn og voksne.

De sidste 150 sider blev læst på et skummelt hotelværelse i Edinburgh, og selvom konkurrencen var et dobbelt-afsnit af Ally McBeal havde TV-mediet ingen chancer. ”Ravkikkerten” er grandios, storladen og…undskyld mig, men jeg fik nærmest tårer i øjnene til slut, utrolig smuk og sørgelig. Det handler om menneskets historie, om kærlighed, videnskab og religion, men Pullman får det sagt i en kontekst af fantasy der i mine øjne slår denne slags litteraturs berettigelse fast med syvmilesøm. J.K.Rowling go home. Tolkien tag dig sammen. Eller som en begejstret anmelder fra den engelske avis The Observer udbrød: ”Philip Pullman. Is he the greatest storyteller ever?” “Ravkikkerten” kan ikke læses særskilt, men kræver forkundskab i form af trilogiens to første bind, ”Det gyldne kompas” og ”Skyggernes kniv”. Til gengæld er ”Ravkikkerten” bedre end de to forgængere tilsammen, og det siger ikke så lidt. Her er engle, gode og mindre gode, panserbjørne, hensigtsmaskiner, giftige spionalfer på insekter, en rejse til dødsriget, bibelhenvisninger i stort tal og oven i hatten en udviklings- og kærlighedshistorie der vil røre selv en forstenet eunuk. Og hvis Spielberg læser dette her: Nej, denne historie er aldeles ufilmelig. Glem det. Det er for stort.
”Ravkikkerten” er helt suverænt Pullmans hidtil bedste roman. En klassiker på linie med Cervantes, Dickens og ham der skrev Bibelen.