Rasmus Rask — store tanker i et lille land af Kirsten Rask

af d. 14. december 2018

255

2002

87-12-03923-3

Det sker ikke tit, at der bliver skrevet biografier over sprogforskere. Når det alligevel sker, og endda næsten 200 år efter hændelserne — som ved Kirsten Rasks biografi „Rasmus Rask — store tanker i et lille land“ (Gads Forlag, 2002) — må der være tale om et helt specielt tilfælde.

Manden, hvis livshistorie Kirsten Rask har skrevet ned, var Danmarks største sproggeni, en international anerkendt sprogforsker og en sprogeventyrer, der i 1816 begav sig på en seks år lang rejse gennem Rusland, Persien og Indien for at finde kilden til det gamle nordiske sprog. Rasmus Rask var en ildsjæl, en hyperaktiv lingvist, som brugte hvert ledigt minut på sine sprogstudier og sit livs mission, nemlig for at studere og analysere så mange sprog som overhovedet muligt og finde den „hellige gral“ — kilden til de indoeuropæiske sprog.

På 255 sider beskriver Kirsten Rask — som på trods af samme efternavn ikke er i familie med sprogforskeren — udførligt Rasmus Kristian Rasks liv og levned: barndommen i Brændekilde og Odense, studieårene i København, forskningsrejser til Sverige, Norge og Island, og så den store sprogrejse til ursprogets kilde.

Udsnit af Rasmus Rasks dagbog, korrespondancen med venner og kolleger og referencer til de vigtigste videnskabelige værker gør biografien til alsidig og underholdende læsning, der vil begejstre alle „sprognørder“, men også alle, der nyder en god „rejsefortælling“. Det er det nemlig, Kirsten Rasks biografi er — i dobbelt forstand: en fortælling om en rejse gennem sprogenes verden og samtidig en fortælling om en eventyrlig rejse gennem Ruslands stepper, Persiens ørkener og de britiske og danske kolonier i Indien.