Prol! af Ibi- Pippi

af d. 8. oktober 2014

78

2014

978-87-93290-00-6

Da Klodshans indtog tronen.

Ibi-Pippi er forfatteren, der tidligere hed Per Orup. Han har imidlertid valgt at benytte sig af den nye lov, der gør juridisk kønsskifte muligt. Ifølge ham selv fordi han føler sig som en kvinde. – En lesbisk kvinde vel og mærke! Der er naturligvis tale om et mediestunt, hvor forfatteren forsøger at påvise hullerne i lovgivningen. Siden har han blandt andet fundet det relevant at gennemføre et samleje i den lokale Føtex med en papfigur forestillende en iPhone 6. Han har desuden været aktiv i sagen omkring billedkunstneren Dan Park, hvor han gennemførte flere uautoriserede udstillinger af Dan Parks værker.

Udtrykket “Prol” er et slangudtryk afledt af “proletar”. Titlen refererer her til underklassen, som er udgangspunktet for digtene i bogen.

Det store spørgsmål, som trænger sig på hos undertegnede, efter at have læst bogen, er, hvem der har lyst til at udfordre Ibi-Pippi, som den mest originale historiefortæller i dette land? Gu’ har han ikke Theis Ørntofts lyriske billedsprog. Han er heller ikke samfundsudfordrende som Yahya Hassan. Men når det kommer til hverdagsportrætter, så er Ibi-Pippi i en liga for sig selv. Hvem andre end netop Ibi-Pippi vil kunne finde på at skrive digte om pædofile modelfotografer? Eller i lyrisk form tilsvine folk der liker sørgegrupper på Facebook. Men det er i de alvorsfulde portrætter af menneskeskæbner, han for alvor er god. Det er ikke mange, der kan ramme en borderlinepige i natten så præcist som Ibi-Pippi formår i digtet “Ensomhedens CV”:
“Fredagskåde fingre krigsmaler hendes kinder.
Fra hendes læber flyder floskler, som “Livet er kort”.
Jeg kan høre, hun stønner kåd og kælent,
når Kaptajn Morgan tager hende hårdt.”

Eller digtet “Tømmermændsblues”, hvor man støder på sætningen:
“Jeg drak tre halve aber i nat, men skød ingen papegøjer.
Der ligger skår fra knuste rudekuverter overalt, og jeg er tilmed løbet tør for smøger.”

Det, som Ibi-Pippi formår,er ganske enkelt at krydre det enkelte med det dybe. Det var vel de færreste, som havde forudset et digt fra Ibi-Pippi, omhandlende hans kærlighed til sin autistiske søn. Bogens klareste perle er dog, i denne anmelders øjne, digtet “Pigen fra Kalundborg”, som er en rendyrket kærlighedserklæring til forfatterens ekskone! Et usædvanlig smukt og intenst digt med tydelige referencer til både Cohen og Dylan.

Ibi-Pippi har, til trods for at han nu er kvinde, afset tid til personligt at onanere ned i hvert eneste eksemplar af bogen. Dette værk bærer titlen “Kunstens DNA”. Det kan jo gå hen og blive hårdt arbejde, såfremt “Prol!” bliver en salgssucces.

Det er Forlaget Fimbul, der står bag udgivelsen, og der er gjort meget ud af det æstetiske. Bogen er i A4-format, hardback og med flotte farveillustrationer. En dyr produktion, der viser, at man satser benhårdt på denne udgivelse.

Ibi-Pippis “Prol!” er uden sammenligning årets bedste digtsamling. Bogen er simpelthen værket, hvor landsbytossen og provokatøren smider sine Klodshans-træsko og sætter sig tungt på lyrikkens trone.