De Gyldne LaurbærNordisk Råds Litteraturpris

Profeterne i evighedsfjorden af Kim Leine

af d. 18. april 2012

527

2012

978-87-02-10902-3

En utrolig god bog såvel indholdsmæssigt som stilistisk. Bogen beskriver den unge nordmand Morten Pedersen Falcks start på livet på universitetet i København. Han ønsker at læse medicin, men faderen vil kun støtte studiet til præst, så det må det blive. Morten foretager dog intense studier udi det medicinske, hvilket kommer ham til gavn senere i livet, hvor han kommer til Grønland som missionær.

Beskrivelsen af såvel livet i København i 1700-tallet som livet og forholdene i Grønland på samme tid, hvor danskerne lever et liv som i hvert fald ikke imponerer de indfødte, vidner om stor indsigt i også den grønlandske kultur. Bogens opdeling, med handlinger som springer frem og tilbage i tiden, og som starter med en del af slutningen, gør historien spændende, man må videre, og det er svært at lægge bogen fra sig. For eksempel hører man på et tidspunkt, at noget forfærdeligt er sket, og Morten er blevet en ussel person med dårlig samvittighed som “kryber” rundt for at skjule sig. Hvad er der sket? Ja, det får vi så svaret på i det videre forløb, men altså efter først at have fået resultatet af det skete, spændende og anderledes måde at præsentere handlingen på.

Hovedpersonen Morten har en livsfilosofi fra Rousseau! Mennesket er født frit, og overalt ligger det i lænker! Denne sentens om menneskets frihed, vender han ofte tilbage til, og forstår på sin måde betydningen i forskellige stader af sig liv. Også kampen mellem det okkulte og kristendommen er vigtig og godt beskrevet, specielt i forbindelse med besøget hos oprørerne Habakuk og Maria Magdalene, som har oprettet et “frisamfund” og fået mange tilhængere, men også omkring Morten selv. Kateketen Bertel beder til Ravnens ånd – og får fisk på krogen – derefter beder han fadervor! Morten er også, specielt efter besøget i Evighedsfjorden, en smule splittet med hensyn til sin tro.
En rigtig god bog. Læs den – føl med Morten og alle hans eskapader – bl.a. med kvinder og hvad deraf følger – og blive klogere! – God læselyst!