af d. 16. marts 2015

216

2012

978-87-11-39124-2

Nanna Goul (f. 1980) er kendt som anmelder for Weekendavisen. Hun er cand.mag. i litteraturvidenskab og filosofi. Med ”Privat skov” debuterer som forfatter – udgivet af Lindhardt og Ringhof, 2012.
“til sidst gik der alligevel hul på bjerget af toiletpapir, og vi kunne begge tydeligt høre strålen, der ramte vandet. Det var sådan, jeg blev forelsket i Henrik Valentin Rick.”

Sådan lyder det indledningsvist fra Olga Kvist. Olga Kvist flytter ud i skoven sammen med sin nye kæreste. Fascinationen af ‘Bonderøven’, Camilla Plum og Brødrene Price har også nået dem, og nu vil de, båret af kærligheden, skabe et autentisk og selvforsynende nærvær. Det går dog ikke glat som smør. Køkkenhaven er første projekt for det forelskede par. Olga arbejder ihærdigt. Køkkenhaven fungerer som et billede på forholdet mellem Olga Kvist og Henrik Valentin Rick.

Nanna Goul synes med den satiriske tilgang at belyse kærlighedsforholdet mellem mand og kvinde med en lup, der finder skyggesiden. En skyggeside, hvor mørke, løgn og alkohol træder frem og forstyrrer. Hun gør det med en jeg-fortæller – Olga Kvist, som med sin personlige involvering ikke kan berette objektivt – heldigvis. Det er et godt kneb, for det skaber en særlig autenticitet i fortællerstemmen, som læseren registrerer og indlader sig på. Jeg er overbevist om, at fortællingen ville have fremstået fjernt for læseren gennem en udenforstående fortæller. Olga Kvist beretter om det forliste gennem skriften – i en blanding af dagbogsskriveri og breve til veninden og til psykologen. Det er i mine øjne et glimrende valg af genre, for det skaber en underfundighed og særlig tone. Her synes teksten at åbne op for nok et niveau på Olgas præmis. Glimrende vinkling!

Det skal nævnes, at der i teksten er grammatiske fejl, som optræder forstyrrende og ærgerligt. Gammelkendte og gennemtravede, udhulede klichéer burde nok også have været undgået.

Jeg har hevet David Vanns Caribou Island frem og læst i en kobling til ”Privat Skov”. Det er noget, jeg vil anbefale, da det løfter Nanna Gouls bog endnu et niveau op.