Prioritaire af Iselin C. Hermann

af d. 7. juni 2013

181

1998

87-16-16154-8

Kvinden med det poetiske navn Delphine Hav betages af et maleri på en kunstudstilling og skriver et kort takkebrev til kunstneren:

“- et sted under huden, der hvor kødet begynder at blive flydende, ser jeg Deres billede Sans titre 2,22×2, som det hang i Gallerie Y i Paris. Eller måske: farverne forskydningerne, forløbene er gået i kroppen på mig. Selv om jeg ikke ejer det, er billedet mit. Tak. Delphine Hav”

Mod sædvane svarer kunstneren sin beundrer og brevene begynder at flyde mellem en dansk kvinde som ikke afslører meget om sig selv og den gifte franske kunstmaler. Korrespondancen bliver stadig mere erotisk og langdistanceforholdet heftigt og intenst. Delphine får mere og mere lyst til at mærke det hun indtil videre har måttet nøjes med at læse sig til.

Iselin C. Hermanns debutroman om det intellektuelle og erotiske forhold mellem to der i bund og grund ikke kender hinanden er en opvisning i hvordan ord forfører. Brevromanen og det ikke kødelige men ikke desto mindre meget sensuelle forhold, er en litteraturhistorisk klassiker og det kommer heller ikke helt bag på læseren, at tingene ikke kan fortsætte i det uendelige.
Man skal være til ordforførelser mere end til action hvis man skal give sig helt hen til “Prioritaire”:

“Derfor sender jeg dig heller ikke noget billede af mig selv. Jeg bliver i øvrigt sjældent fotograferet, jeg bryder mig ikke om det, fordi et fotografi fastholder mig i den kraftanstrengelse det er at se lige så smuk ud, som jeg nogen gange føler mig. Et fotografi fikserer mere end det fremviser. På fotografier fremstår jeg som regel, som om jeg befandt mig i et underiltet rum, og der er altid en usynlig hinde mellem mig og betragteren.”

. Javist.
OG SEND MIG SÅ ET BILLEDE!