af d. 19. maj 2004

168

2003

87-568-1692-8

Pölsan

Pölsa er en slags svensk variant over den danske medister, bare med langt større rum for lokale varianter – og med frit slag i bolledejen hvad angår obskure ingredienser.

To mænd kører i tiden efter 2. verdenskrig rundt i det nordsvenske Västerbotten på en motorcykel af mærket Diamant. De to meget sympatiske mænd har mødt hinanden mere eller mindre tilfældigt i den lille by Avabäck, hvor de begge er tilflyttere. Den ene er skolelærer og immun overfor tuberkolosen som hærger i området. Den anden udgiver sig for at være handlende i klæder og tekstiler, men er i virkeligheden på flugt fra en fortid man ikke taler højt om i årene efter krigen. De to kører rundt, taler med de lokale og prøvesmager deres pølser. På stadig jagt efter den sublime oplevelse.

Oven over dem sidder på sit plejehjem, fortælleren. En 107 år gamling som for nylig har taget sin gamle hobby op, at skrive purt opspundne notitser til den lokale avis. Han blev 50 år tidligere, i 1947, afbrudt midt i en notits, af en redaktør der havde lugtet lunten. Den sure redaktør fyrede ham, og først nu har den gamle fortæller sat sig for at gøre notitsen om de to pölsa-smagere færdig.

Som så ufattelig mange forfattere før ham, opererer Torgny Lindgren med flere lag i sin fortælling. Det er en fejldisposition at Lindgren har indlejret et kommunalpolitisk-underfundigt lag i den del af historien der foregår på fortællerens plejehjem. Men i det store hele lykkes den kloge fortælling uden at virke påtrængende og smart.

Historien “Pölsa” er velskrevet og underligt rar i betrækket. Dens ingredienser faldt afgjort i min smag.