Politimorderen af Maj Sjöwall og Per Wahlöö

af d. 16. marts 2009

294

2007

978-87-7053-061-3

Polismördaren

“Politimorderen” er 9. bind ud af ti med politimanden Martin Beck. Med undertitlen “Roman om en forbrydelse” udkom de ti krimier fra 1965-1975. Bøgerne er skrevet af det svenske ægtepar, Maj Sjöwall og Per Wahlöö og var et klokkeklart oprør mod Sveriges magthavere i rigsdagen, i overklassen og i politiet. Bøgerne holder stadig efter 30 år, fordi hovedpersonerne sætter sig i kroppen. Martin Beck er, selv som ung, den livstrætte politimand, der spiser for lidt, ryger for meget og hvis ægteskab er til hundene. Lennart Kollberg, “sensualisten”, der elsker mad og sin kone. Gunvald Larsson med det iltre temperament og den voldsomme styrke, Rönn og de andre. De bliver hos én længe efter, man er færdig med bøgerne. Men i “Politimorderen” lakker det mod enden i mere end en forstand, og det kan mærkes.

“Politimorderen” handler som udgangspunkt ikke om mord på politimænd. Derimod er en enlig kvinde i 30’erne forsvundet, og Martin Beck tager til provinsen for at se på sagen.

Men en enkelt forsvundet kvinde bliver hurtigt ligegyldig, da en patruljevogn fyldt med én aktiv og to ugidelige politimænd, en tidlig morgen kører ind i problemer. Det kommer til skudveksling mellem politiet og nogle unge tyveknægte, og den ene betjent dør senere af skader, han pådrager sig i den forbindelse. Altså da han springer i dækning, mens han overlader det til de to andre selv at redde deres liv. Det svenske politi (hvis motto er “Intet må komme ud”) kan selvfølgelig ikke have nogen gående løs, der har skudt på politiet, ergo sættes en voldsomt overdrevet jagt ind på den ene røver, der når at flygte.

Forfatterne har hele tiden været dybt kritisk indstillet over for det svenske samfund, og de viger ikke tilbage for dyb latterliggørelse af svenske politimænd. Men den metaltræthed som man allerede anede i forrige bind gør, at man ikke længere helt så nemt sluger den ene tirade efter den anden. En af vores hovedpersoner får nu endelig nok af at være politimand. Det er ikke længere muligt for ham at arbejde i et korps med uduelige overordnede og politimænd, der tæsker løs på borgerne og skyder, før de spørger. Når selv hovedpersonerne melder sig ud af en serie, well, så er vi ved at have nået til enden.