af d. 16. august 2014

464

2008

0-340-83547-8

Plain Truth

Er det muligt at føde et barn og fortrænge hele oplevelsen og er det muligt at være Amish og kriminel?

Jodi Picoult har i ”Plain Truth” , som blev udgivet i 1999, skrevet om den unge Katie Fisher, der er vokset op som Amish i Pennsylvania, USA. En nat går hun ud i familiens lade og føder et barn, men næste morgen er barnet dødt og hun erindrer ikke at hun har født for hun har ifølge eget udsagn slet ikke været gravid. Barnet er født udenfor ægteskab, og der er flere tegn på at det skulle være mord end noget andet. Men hvem har gjort det? Katie må snart erkende at hun er mor til denne baby og det er her at Ellie træder ind i historien. Ellie, som er Katies kusine, er en succesrig advokat, og hun har ved historiens start valgt at besøge sin tante, da hun netop har færdiggjort en stor sag.

Men pludselig finder hun sig selv i det lille Amish-samfund, da hun påtager sig rollen som Katies advokat i en sag om mord på dette lille barn. Ellie erfarer dog hurtigt at alt er anderledes i Amish-samfundet og hun må lære at tilpasse sig. Katie fortæller på et tidspunkt Ellie at hvor man udenfor samfundet gør meget for at være enestående, så gør man alt for at være en del af mængden som Amish. Karaktererne i denne bog er flersidige og det er interessant at vi ikke får alt at vide fra starten om dem, men efterhånden får vi lidt mere og så lidt mere igen at vide.

Det er tydeligt at Picoult har brugt meget tid på at finde ud af hvordan man lever i Amish-samfundet og hun beskriver det på en rigtig god måde. Jeg lagde især mærke til afsnittet hvor de er i retten, hvor Katie siger at hun skal hjem og ordne sine pligter på gården. Det er pligter som er vigtige for hende og som hun har haft lige siden hun var gammel nok til at hjælpe. Alt i alt har Picoult skrevet en rigtig spændende roman og man ved aldrig hvad der kan ske. Man tror hurtigt at man ved det hele, men lige til det sidste formår Picoult at overraske os som læsere.