af d. 8. maj 2007

115

2006

87-11-21626-3, 978-87-7062-350-6

Pirates of the Caribbean 3: The Pirate Chase

Begivenhederne tager for alvor fart i denne tredje del af serien “Pirates of the Caribbean” om den unge Jack Sparrow.

Da besætningen ved et uheld taber skeden på dækket, finder de ud af at den fungerer som kompas. Den fører dem til øen Isla Fortuna, som ifølge kaptajn Jacks overbevisning så skulle gemme på sværdet. Resten af besætningen er knap så overbeviste, men det ændrer sig brat da barpigen Arabella gør en opdagelse.

“[…] nu tror jeg på skedens magi, for det dér. “Hun løftede armen og pegede på omridset af nogle blafrende, hvide sejl,” … det er Cutlass.”
“Louis Venstrefods skib?” spurgte Fitzwilliam og lænede sig så langt ud over rælingen, at han var i fare for at falde over bord. Jack modstod fristelsen til at sparke Fitzwilliam i hans aristokratiske bagdel og hjælpe begivenheden på vej. “Hvordan kan du være så sikker på det?”
“Kan du se flaget? Kraniet og benene på sørøverflaget er røde i stedet for hvide – det er ham. Det er hans symbol.” Arabella holdt om sig selv og så bedrøvet og bekymret ud.”
(side 8)

Besætningen går på opdagelse på øen, men der er noget helt galt. Folk har forladt, hvad de end var i gang med, ja, nærmest smidt hvad de havde i hænderne og taget flugten. Jack og co. beslutter sig for at splitte sig op i tre grupper for bedre at kunne undersøge hvad øen gemmer på og evt. finde nogen, der kan forklare dem, hvad der er sket. Jack har trods megen modvilje begivet sig af sted med katten Constance. Da de kommer forbi en trækirke og stopper op udenfor hører de stemmer som kommer fra kirkegården. Det viser sig at stamme fra pirater, der er godt i gang med at grave noget op. Af snakken kan Jack forstå, at det drejer sig om en pergamentrulle, som tilsyneladende har en relation til sværdet og skeden.

Det går op for Jack at den ene af piraterne er selveste Louis Venstrefod, piraten som besætningen har været på jagt efter for at skaffe sværdet. Jack beslutter at tage tilbage og fortælle de andre om sine opdagelser, både med hensyn til Louis og pergamentrullen, så han vil bakke ud af kirken. Højst beklageligt kommer han på vej ud, til at træde på Constances hale og hun laver et frygteligt spektakel. Det uundgåelige sker og Louis får fat på Jack.

Der er masser af nye afsløringer i denne tredje del og også en overraskelse til slut. Besætningen når et godt stykke på vej mod deres mål, men det er ikke uden forhindringer undervejs. Det bliver spændende er at se, hvad der sker i fjerde og sidste del af serien.

En letlæst serie for piratglade drenge og piger, som er inspireret af de to film om “Pirates of the Caribbean”, nemlig “Den sorte forbandelse” og “Død mands kiste”, som handler om den voksne Jack. Bøgerne er lige så humoristiske og eventyrlige som filmene, så de vil sikkert appellere til filmenes fans. Du kan læse mere om filmene på hjemmesiden www.Pirates.Movies.com. Disse to film er genfortalt for børn i bøgerne af samme navn, så der er nok at tage fat på, hvis man har fået smag for at læse om pirater.

Bogen kan læses fra 10 år.