Pigen under jorden af Elly Griffiths

af d. 19. januar 2018

300

2018

9788712055495

The Crossing Places - Oversat af Lærke Pade

På tidspunktet for udgivelsen af “Pigen under jorden”, er forfatteren, Elly Griffiths, ved at skrive det 10. bind i serien om arkæologen Ruth Galloway. Hvorfor vi først får serien på dansk nu, kan jeg undre mig over. Men det er rigtig godt at vi får den, og jeg vil glæde mig til at læse de næste bind om Ruth.

Da politiet finder menneskeknogler i saltmarsken udenfor King’s Lynn i Norfolk, tror de, at de tilhører Lucy Downey, en lille pige som blev kidnappet ti år tidligere, og arkæolog og knogleekspert Ruth Galloway bliver tilkaldt. Men Ruth konstaterer, til kriminalinspektør Harry Nelsons skuffelse, at knoglerne er mere end tusind år gamle. Lige siden Lucy forsvandt, har Nelson modtaget mystiske breve med referencer til rituelle ofringer. Da endnu en pige forsvinder, beder han Ruth om at hjælpe med at tolke brevenes indhold.

Mange af Elly Griffiths engelske fans beskriver serien om Ruth Galloway som “vanedannende”. Jeg kan godt se hvad de mener. “Pigen under jorden” er en rigtig hyggekrimi. Forfatteren skal ikke skjule manglende talent bag unødigt blodige detaljer. Griffiths skriver rigtig godt. Hun kender sine hovedpersoner, og formår at vise læseren dem, på godt og ondt. Ruth Galloway er arkæolog og underviser på det lokale universitet. Hun er single, fylder 40 næste gang, er lettere overvægtig, bor langt uden for lands lov og ret sammen med sine katte, og er fuldstændig ligeglad med hvad folk måtte tænke om det og om hende. Ruth er morsom og til tider bidende sarkastisk. Griffiths har med andre ord, lagt op til en hovedperson der på alle måder er en kliché. Det bliver hun bare aldrig. Jeg kan simpelthen ikke stå for det mærkelige kvindemenneske. Hendes “modpart”, kriminalinspektør Harry Nelson, er umiddelbart ond i sulet. Han har jagtet Lucy’s bortfører og/eller morder i 10 år, uden at komme et skridt nærmere en opklaring. Alle er imod ham, og han er ikke et specielt tiltalende menneske. Alligevel kan jeg godt lide ham.

Resten af persongalleriet stikker også mere eller mindre af fra normen. Der er den excentriske arkæolog Erik fra Norge, veninden Shona, druiden Cathbad og flere andre spøjse personer. Men selvom de allesammen er virkligt mærkelige, fungerer det rigtig godt alligevel.

“Pigen under jorden” er velskrevet, hyggelig, morsom og spændende. Og selv om der er små detaljer der halter lidt, er jeg glad for at Elly Griffiths endelig er landet i Danmark, og ser frem til næste bind i serien.