605

2006

87-7053-014-9, 978-87-7053-014-9

Flickan som lekte med elden

Dirty Harry i skikkelse af en hæmmet og spinkel svensk pige.

I Millenium-trilogiens anden del oprulles historien bag Lisbeth Salanders punkede og autistiske væsen, alt imens hun er på flugt og under anklage for tre-dobbelt mord.

En konspiration med internationale forgreninger udgør baggrunden, og i forbindelse med denne udfoldes en traditionel samfundskritik i den hæderkronede Sjøwahl-Wahlø tradition fra 1960-70’erne. Det svenske samfund får en på hatten for sin dobbeltmoral ift. forbuddet mod prostitution, men ligegyldighed over for kvindehandel.

Måske for at blødgøre indtrykket af traditionel svensk krimi introducerer Stieg Larsson en spandfuld krydderi fra superhelteverdenen. Lisbeth gennembanker, trods hendes beskrevne spinkelhed, egenhændigt to rockere som er pudset på hende, og en tredje forfølger er to meter høj, ufølsom over for smerte, og er desuden udstyret med en unaturlig sårhelingsevne!

Gennem Lisbeth Salander introduceres også både en morale og et endeligt opgør mellem helten Lisbeth og en superskurk. Det hollywoodske kliché-scenarie – den ensomme hævner med hele verden mod sig, men med retfærdigheden på sin side – er åbenlys. Her kunne kedsomheden og trivialiteten have sat alvorligt ind, men Lisbeths fortsat særprægede personlighed, og udviklingen i denne, holder historien oppe.

For facaden krakelerer nu lidt og vi får indsigt i Lisbeths følelse af ensomhed, som forsøges dulmet med intime kontakter, bl.a. med veninden, Miriam Wu, og en fyr i Caribien, hvor vi indledningsvist møder hende. Bogen er ikke nær så harmonisk som 1’eren, men det opvejes til dels af, at hun denne gang er den absolutte hovedperson. Den hårde, punkede person, som vi lærte hende at kende som i trilogiens første del, er stadigt fascinerende.

De fleste karakterer er også fortsat troværdige, og desuden er selve fortællingen, helt basalt, bare godt fortalt; god fremdrift opnås ved hurtig vekslen mellem beskrivelser af aktørernes almindelige gøremål og dramatisk handling, som kombineres med refleksioner, der binder trådene sammen for læseren.