Pigen der elskede Tom Gordon af Stephen King

af d. 26. marts 2015

219

1999

87-612-0438-2

The Girl Who Loved Tom Gordon

Det er mange år siden jeg sidst læste en bog af Stephen King – jeg husker hans bøger som uhyggelige og skræmmende, f.eks. står bogen “Geralds farlige leg” stadig tydeligt i min erindring, selv om det nok er 20 år siden jeg læste den.

Det var således med forventning om høj grad af uhygge, at jeg tog bogen “Pigen der elskede Tom Gordon” med på ferie – den blev primært valgt, fordi den i modsætning til de andre bøger af forfatteren har et omfang, der gør den velegnet til at komme med i kufferten.

Trisha på 9 år (snart 10, stor af sin alder) er på vandretur i en stor skov sammen med sin mor og storebror Pete. Forældrene er skilt, og moren prøver ihærdigt at foretage sig noget spændende med børnene i weekenden – Pete er sur og på tværs, brokker sig “.det var skideåndsvagt, i øvrigt havde han hørt, at det ville blive regnvejr senere på dagen, hvorfor skulle de bruge en hel lørdag på at trampe rundt i skoven på den værste myggeårstid?” – han og moren skændes, og opdager ikke, at Trisha går ind i skoven for at tisse. Hun beslutter sig for at skyde genvej tilbage til stien, men det er en dårlig beslutning. Hun mister orienteringen, og snart må hun sande, at hun er faret vild.

Vi følger nu Trisha, alene i skoven, eneste livline til verden er hendes walkman, hvor hun har held med at finde en radiostation, der følger Red Sox’ kampe – og dermed hendes store idol Tom Gordon.
Trisha føler, at Tom Gordon er hos hende i skoven – men det er “væsnet” også, det uhyggelige væsen med de skarpe kløer.
Uhyggen i bogen var ikke så stærk som jeg havde forventet. Det uhyggelige ligger i, at Trisha er alene i skoven med et ukendt væsen. Og spændingen går på, om hun mon når at finde ud af skoven eller må dø derinde.

Det er primært en bog om, hvordan en 9-årig pige (snart 10) med viljestyrke og ved brug af den viden, hun har samlet – fra sin mor, sin far, sågar fra bøgerne om Det lille hus på prærien – holder sig i live i skoven. Et bymenneske, alene i naturen. Skræmmende, men også fyldt med smukke naturoplevelser. Samtidig kommer vi omkring forældrenes skilsmisse, faren der drikker for meget, men også er den, der deler hendes interesse for baseball. Jeg synes det var en god bog, og fandt ud af, at Stephen King kan skrive andet end de gys jeg kender ham for – det er en glimrende beskrivelse af en lille piges kamp for at overleve.