Phil Lynott: The ROCKER af Mark Putterford

af d. 27. april 2015

288

2002

0-7119-6972-8

Phil Lynott: The ROCKER

Thin Lizzy er et band der ikke vil dø – Gud ske lov. Selvom frontmanden (og bandets eneste ‘stjerne’)Philip Lynott døde i 1986 af sin rockstjernelivsstil, er bandet ikke gået i glemmebogen, og de sidste par år er det for alvor begyndt at rykke: Guitarist Scott Gorham har genoplivet Thin Lizzy, dog under navnet Black Star Riders, der udgiver ny musik i en kvalitet der absolut er Thin Lizzy værdig, diverse internationale musikmagasiner skriver stadig om både bandet og dets ophavsmand – hvis ansigt ofte pryder musikbladenes forsider, så Thin Lizzy er nærmest på trods af tidens gang stadig aktuelle. Et band der i sin storhedstid ikke kunne måle sig med de største – Queen, Led Zeppelin, The Who osv., men som nærmest er blevet stærkere med tiden. I Dublin er der opstillet en statue af Phil Lynott, og på hans dødsdag den 4. januar afholdes der hvert år en mindekoncert i byen, hvor tidligere bandmedlemmer og andre af musikkens store kanoner optræder.

Dette skulle være den eneste Lynott biografi, der er værd at læse. Måske lige med undtagelse af Lynotts mors bog om sin søn, men det kan diskuteres hvor nuanceret en sådan fortælling kan blive.
Lynotts opvækst, som eneste mørklødede barn i Dublin, er rent faktisk spændende læsning. Det er her biografier ofte taber luft, men Lynotts barndom er imidlertid rimelig speciel, og Mark Putterford var en glimrende forfatter. ‘Var’ for han døde kort efter at have færdiggjort bogen her.
Uoffficielle biografier er alt for ofte skrevet uden hovedpersonens medvirken, nogle gange endda på trods af hovedpersonens udtrykkelige ønske om det modsatte, men her medvirker både Lynott selv og alle de forskellige musikere der igennem tiden har været med i bandet, samt managere og roadier. Og familiemedlemmer. Den eneste der ikke vil medvirke er Lynotts ekskone.

En glimrende Lizzy/Lynott biografi.