Peter Prik 2: Peter Prik får en gæst af Katrine Marie Guldager

af d. 1. april 2006

32

2006

87-567-7722-1, 978-87-567-7722-3

I “Peter Prik får en gæst”, får Peter Prik besøg af vennen Nikolaj. Nikolaj bor i et rækkehus med sine forældre, har noget sjovt hår og er en glad lille fyr. Han er måske også en lille smule forkælet, i hvert fald er han ikke vant til de samme strabadser som Peter Prik, der jo bor alene på en gård. Peter og Nikolaj lærer at forholde sig til, at de nogle gange reagerer forskelligt, fordi de kommer fra hver sit miljø.

Denne anden bog i serien om Peter Prik er en dejlig historie om venskab. Børns venskab, hvor konflikter opstår og forsvinder i løbet af minutter, uden at nogen tager skade af den grund. Dejligt, dejligt. I forhold til første bog i serien har teksten fået mere karakter. Der bliver introduceret voksenbegreber, som når Peter Prik synes verden “er stor”. Og mens vennen Nikolaj kommer fra en god, hyggelig familie har Peter Prik “opfundet alting selv”. Spændende med en billedbog, der har lidt knas til hjernen.

Vi får også lidt fakta om dyrementalitet. Vidste du for eksempel, at geder er gode til at lege, mens får kun tænker på græs?

Som i første bog om Peter Prik, “Peter Prik har en traktor”, har Charlotte Pardi strøget pennen med voldsom charme. Hun er rent ud sagt et scoop af en illustrator. Tegningerne ligefrem oser af varme og venlighed og giver dig lyst til at genlæse bogen.

Politikens Forlag er godt i gang med at arbejde sig ind på børnebogsmarkedet. De hapser kendte forfattere til deres stald, og de har virkelig flair for at finde frem til de gode illustratorer. Det gælder “Peter Prik”-bøgerne, og det gjaldt Renée Toft Simonsens “Anthony Greenwood og den amerikanske præsident” fra 2005, som også er anmeldt på Bogrummet.

“Peter Prik får en gæst” er 2. del i en serie.