af d. 23. juni 2011

36

2010

978-87-02-08755-0

Raffy and the 9 monkeys

“Peter Nysgerrig og hans familie møder Gitte Giraf” er første bog i en lang række om den lille nysgerrige abe Peter Nysgerrig, formerly known as Peter Pedal.

Historien henvender sig primært til de tre til fireårige. Vi er i Afrika, hvor Giraffen Gitte er blevet ensom fordi nogle (onde) mennesker har indfanget hele hendes familie til zoologisk have. Hun bliver naturligvis meget glad da hun bliver venner med en abe-mor og hendes otte unger. Abefamilien har ikke længere noget sted at bo fordi nogle (onde) mennesker har fældet deres skov. Sammen finder giraffen og aberne på en masse spændende lege og flytter sammen og har det godt herefter.

“Peter Nysgerrig og hans familie møder Gitte Giraf” er underligt bygget op. Bogen starter med at præsentere vores dyrehovedpersoner som ensomme eller flygtende på grund af menneskers handlinger. Hvis forfatteren ville noget med den begyndelse burde bogen vel handle bare en smule om mennesker og miljø for eksempel, men der skøjtes lystigt videre: nu har de jo mødt hinanden og er blevet venner og så er alt i den skønneste orden. Resten af bogen er delt op i små “lege” som de finder på. Venligt iagttaget kan man sige at rækken af lege, som opstår og afløser hinanden tilsyneladende uden sammenhæng, minder om den måde børn leger på.
Som bog virker det bare underligt og formålsløst.

Min datter på tre år vil gerne høre historien. Jeg tror hun er interesseret i at de leger og hvad de leger. Men der dukker hverken grimasser eller spørgsmål op når vi læser i denne her.

Denne bog er ret tam, og der skal en god spand nostalgi til hvis man som voksen skal have noget ud af det.