Peter Gade: Vinderen har altid ret af Kristine Jægesen Wilkens

af d. 5. januar 2013

271

2012

978-87-11-39275-1

Peter Gade: Vinderen har altid ret

Bogen kunne med rette bære undertitlen “Fjerboldens forbandelse”. En overskrift som Lars Rix har brugt på sin anmeldelse, der blev bragt i Berlingske Tidende i oktober 2012. Peter Gade har på det nærmeste været besat af fjerbolden lige siden han som ganske lille dreng for første gang stiftede bekendtskab med badmintonsporten. Ret hurtigt satte han sig et mål om at blive verdens bedste badmintonspiller og skyede ingen midler på vejen frem mod sit mål.
Som de fleste ved, opnåede Gade sit mål om at blive en af verdens bedste badmintonspillere, men spørgsmålet – som bogen ligeledes stiller – er, om han med rette kan betegnes som verdens bedste, i betragtning af, at det aldrig lykkedes ham at vinde hverken OL eller VM?

”Vinderen har altid ret” er historien om en sportsmand som satte alt – og mere til – ind på sin sport, selvom den hårde træning og de mange år som professionel idrætsmand på topniveau har haft store konsekvenser for ham som menneske. I dag døjer han med diverse fysiske skavanker som følge heraf og kan se tilbage på et barne- og ungdomsliv, hvor han led store afsavn og ofte ikke kunne deltage i de aktiviteter som hans skolekammerater tog for givet. Til gengæld har badmintonsporten givet ham en masse andre store oplevelser, ikke mindst i form af en masse spændende udenlandsrejser, ligesom han har mødt en lang række store personligheder.

”Vinderen har altid ret” er en biografi og bygger på en lang række interviews, dels med Gade selv og dels med flere af hans venner og familiemedlemmer. Bogen er meget velskrevet og giver et unikt indblik i Gades liv. Læseren kommer helt tæt på også i de svære situationer som f.eks. bruddet med Camilla Martin, hvilket er med til at give et ærligt og autentisk billede af livet som topidrætsmand.

Det eneste lille minus jeg kan sætte på bogen er – at den efter min mening – går for meget i detaljer, når det handler om beskrivelsen af de enkelte badmintonkampe og turneringer som Gade har deltaget i. Jeg synes, at det er lidt overdrevet på det nærmeste at beskrive kampene bold for bold og må indrømme, at jeg til tider skøjtede let hen over disse afsnit.