Pasfotos af Einar Már Guðmundsson

af d. 9. juni 2020

373

2018

978-87-11-90045-1

Passamyndir, oversætter: Erik Skyum-Nielsen

Forfatterens alter ego Halli beretter om sin dannelsesrejse som ung islænding i 1970’ernes Europa. Sammen med vennen Jonni planlægger de to at sejle til Norge for at tjene nok penge til at kunne rejse rundt i Europa sommeren over. Opholdet i Norge bliver et længere stop, hvor Halli og Jonni arbejder med at bryde tunneller for jernbanen, og af de mærkelige nordmænd får sig et image som de to endnu mærkeligere islændinge. Her skaber Einar Már Gudmundsson hurtigt et persongalleri der kunne bære hele bogen. Men rejsen går snart videre, for Halli møder kærligheden, mens Jonni jagter den samme på den franske riviera.

Einar er altid let vævende, let i sine poetiske beskrivelser og let at læse, men “Pasfotos” er overordnet set lidt for løs i syningen, omend den er fantastisk godt skrevet. Men forfatteren væver frem og tilbage i tid, frem og tilbage til sine inspirationskilder – især Knut Hamsun henvises der ofte til, og frem og tilbage mellem turens forskellige opholdssteder. Det er faktisk kun ved det heldigvis lange ophold i Norge at romanen for alvor bliver klar i spyttet. I sin helhed er romanen for opbrudt og fragmentarisk til at man som læser for alvor investerer sig i figurerne, for “Pasfotos” hører ikke til blandt forfatterskabets perler, omend den for fans byder på om Einars bror der var hovedperson i hovedværket “Universets engle”, og bifigurer som f.eks. sygeplejesken Vigdis fra “Sindets tremmer” har også en mindre rolle. Det er ikke stedet at starte med at læse Einar Már Gudmundsson.