af d. 28. oktober 2016

286

2015

978-87-11-46283-6

Keep me safe - Oversat af Stine Holt Jensen

1. Udgave

Bogen er den første i serien “Slow-burn” og handler om Ramie, der har en overnaturlig gave, som hun selv antager for en forbandelse. Hun er synsk og er i stand til at finde frem til forsvundne personer. Konsekvensen er dog, at hun selv bliver psykisk udsat for samme tortur som ofrene, hun leder efter. Ikke nok med det, så forfølger morderen hende både i sind og tanker, og de har en form for forbindelse gennem det åndelige. Caleb Devereaux leder efter sin søster og tvinger Ramie til at finde søsteren vha. hendes evne. Efter han har reddet søsteren og bragt hende sikkert hjem, indser han, hvad Ramie blev udsat for og kan ikke bære tanken om, hvad hun må have gået igennem. Han ønsker at hjælpe hende, og langsomt spirer et gensidigt begær mellem de to.

Caleb får med det samme en beskyttertrang overfor Ramie, og situationen – hvor Ramie kommer og bor hos Caleb – og siden hen deres følelser og tiltrækning, minder om en ringere udgave af situationer fra den populære erotiske serie, FiftyShades.

Jeg synes, at den er lidt for langtrukken i starten, og der sker ikke så meget hen over de første 100 sider. Men et spændende thriller element begynder i slutningen af bogen, og dér får Maya Banks for alvor holdt læseren fast i historien. Det overnaturlige spiller ind på sit højeste, og jeg blev positiv overrasket over den drejning, som historien pludselig fik. Jeg savner mere af den form for synsvinkel, skrivemåde og handling. Optrapningen til klimaks er fantastisk, men selve klimaks falder alt alt aaaalt for hurtig til bunds, og historien får en meget forhastet slutning.

Jeg blev virkelig imponeret over beskrivelsen af thriller-twistet lige inden klimaks, og derfor fortjener denne bog 3 stjerner, trods dets langsommelige tempo og forudsigelige handling.