Paladin profetien – Alliancen af Mark Frost

af d. 25. juni 2014

315

2014

978-87-638-2753-9

The Paladin Prophecy. Alliance

Sommerferien står for døren og Will og vennerne har undgået at tale om det de oplevede med Karl den Stores Riddere og uhyrerne fra Aldrig-Var. Will har i flere måneder dagligt trænet sine ekstraordinære evner med træner Jericho. Chokket over forældrenes forsvinden og den brutale parallelle virkelighed Will og hans venner har opdaget på skolen, har efterladt ham lammet følelsesmæssigt. Lederen af Karl den Stores Riddere har ligget i en slags koma under bevogtning på Centeret uden eleverne ved det. Men i stedet for at sygne hen er Lyles krop blevet stærkere – og større.
Da Lyle flygter fra sygeafdelingen vågner Will op og gruppen går atter i gang. De må finde ud af hvem der er en del af Karl den Stores Riddere, så de ved hvad de skal kæmpe imod. For kampen bliver nødt til at fortsætte, ellers er der nogen der åbner døren ind til Aldrig-Var og lader monstrene komme ind i verden.

Efter det hæsblæsende første bind i trilogien Paladin profetien starter andet bind ret langsomt ud. “Paladin profetien – Alliancen” har et klassisk nummer to ud af tre problem: bogen fungerer mest som bindeled mellem det rigtig gode første bind og den forhåbentlig lige så gode afslutning. I sig selv er “Alliancen” for stillestående og så mangler den humor, der var så karakteristisk for første bog. Figurerne udvikler sig måske nok i forhold til deres evner – og nogle af deres evner er rigtig godt fundet på. Elises ‘soniske kræfter’ der gør det muligt for hende at skubbe (og smadre) ting med stemmen er suveræne. Men man føler på ingen måde man er kommet under huden på personerne – selv efter 300 sider. Der er brugt mere tid på malende beskrivelser – som også er fede, javel – end på personudvikling. Og nu er det her jo en bog og ikke en film (selvom det kommer), så en anelse mere kød på figurerne synes jeg godt man kan forlange. Jeg kunne rigtig godt lide bind et. Denne her kan ikke det samme.

På trods af at der er alt for lidt tjubang og alt for lange gåture, så beskrives den underverden som Wills gruppe finder, så levende, at man sagtens kan se hvordan det kan gå hen og blive rigtig godt på film. Men alt i alt en lunken oplevelse.

Dette bind kan ikke læses uafhængigt af bind 1 “Paladin Profetien”.