Paganinikontrakten af Lars Kepler

af d. 7. juni 2011

583

2010

978-87-02-08496-2

Paganinikontraktet

”Paganinikontrakten” er efterfølgeren til ”Hypnotisøren” som tog norden med storm. Derfor var jeg på forhånd meget spændt på, hvordan forfatterparret (Alexandra Coelho Ahndoril og Alexander Ahndoril) ville klare den svære toer.
Ligesom i forgængeren følger vi kriminalkommissær Joona Linna og hans kolleger fra det svenske rigspoliti. Selvom forfatterne denne gang løfter mere af sløret for Joonas fortid, og vi som læsere får et større indblik i hans personlighed, er han desværre fortsat alt for svævende for mig. Jeg savner et mere nuanceret og helstøbt billede af hovedpersonen, sådan at jeg bedre kan leve mig ind i handlingen.

Romanen lægger godt ud med et yderst spekulativt mord på en ung kvinde som findes død ombord på en forladt båd. Det mærkelige ved mordet er, at obduktionen viser, at kvinden er druknet, men at hendes tøj ikke bærer bræg af at have været i vandet. Senere samme dag findes en succesfuld forretningsmand hængt i sin lejlighed. Han har begået selvmord. Umiddelbart har de to sager intet med hinanden at gøre, men det viser sig hurtigt, at der alligevel er en forbindelse.

Efter den lovende start går det galt, romanen kammer over og går fra at være en krimi til en splatterroman. Det ene mord aflyser det næste. Det kan tilsyneladende ikke blive blodigt eller drabeligt nok.
Som alle andre forfattere har Alexandra og Alexander selvfølgelig frihed til at bøje lidt på sandheden, lade fantasien råde og til ikke slavisk at holde sig til virkeligheden. Denne frihed udnytter de efter min mening dog lidt for meget, hvilket gør bogen både urealistisk og sine steder direkte plat. Her tænker jeg f.eks. på, da Penelope og hendes kæreste Bjørn er på flugt fra manden som myrdede Penelopes søster. (Den unge kvinde som findes druknet ombord på båden). Og søger tilflugt i et sommerhus som bebos af en tidligere tv-quiz-vært. Quiz-værten vil kun lade parret låne sin mobil og ringe til politiet, hvis de indvilliger i at deltage i et improviseret quiz-show. Hvor realistisk er det lige i virkeligheden?

På dette tidspunkt var jeg tæt på at lægge romanen fra mig, da det hele blev for mærkeligt for min smag. Men da jeg alligevel holdt ud og læste bogen til ende, har jeg trods alt valgt at give den to stjerner.