Påskebordet af Siegfried Lenz

af d. 4. marts 2012

44

2012

978-87-7070-182-2

So zärtlich war Suleyken

Siegfried Lenz’ So zärtlich war Suleyken tilhører den tyske efterkrigstidslitteraturs kanon. Det er en bog med små fortællinger fra forfatterens mishandlede hjemstavn Masuren i østpreussen – den tyske provins, der i slutningen af Anden Verdenskrig blev erobret af Sovjetunionen og Polen og delt mellem de to lande.
Det er en forsvundet verden, Siegfried Lenz her beskriver. Østpreussen og provinsens århundredegamle blandingskultur er slettet fra landkortet for evigt. Selv om bogen er en kærlighedserklæring til omr´ådet Masuren, hvor polsk og tysk engang levede side om side, kunne mange af novellerne foregå et hvilket som helst andet sted.
En af fortællingerne er Påskebordet ( Der Ostertisch ). I 2009 udsendte Siegfried Lenz’ forlag i Hamborg, Hoffmann und Campe, fortællingen med illustrationer af tegneren Jacky Gleich, og det er den, der nu er udkommet på dansk.

Sammen med sine tre sønner af forskellig oprindelse bor Alec Puch på en gammel slæbebåd, han har arvet. En dag beslutter han at invitere lokalsamfundet til påskefrokost om bord på båden, men da der hverken er vådt eller tørt, tager han sine tre sønner med til marked i byen, hvor de under farens kyndige opsyn stjæler fisk, kød og vin. De fleste af byens borgere har ikke tid til at komme til påskefrokost. Kun tre gæster dukker op: Fiskekonen, slagteren og værtshusholderen, som de har bestjålet. Her kan virkelig drags paralleller, men det vil jeg overlade til læseren.

Siegfried Lenz er særlig kendt for sine romaner og noveller med mere alvorlige temaer fra den tyske historie og nutidens Tyskland. Hans internationale gennembrud kom med romanen ”Tysktime” i 1968. Flere andre af hans værker er oversat til dansk. 2006 udgav han romanen ”Et minuts stilhed”, der handler om gymnasieeleven Christian, der er forelsket i sin engelsklærerinde Stella.
I sine menneskeskildringer giver han omverdenen et mere nuanceret billede af det moderne Tyskland og tyskerne, end det mange uden for Tyskland gik med I forvejen.

Påskebordet er en varm og humoristisk fortælling. Med få ord lykkes det Lenz at få skabt en meget præcis stemning. Billederne skabes inde i hovedet, og derfor er Jacky Gleichs billeder måske slet ikke så nødvendige. Omvendt stjæler de ikke alt for megen opmærksomhed fra teksten. Fortællingen egner sig fremragende til højtlæsning. Lenz sprog er dybt, men stille.