På vej af Birger Møller

af d. 8. august 2014

231

2014

978-87-992098-7-3

Birger Møller tidligere overlæge dr.med på Odense universitetshospital, er forfatter til en halv snes romaner, ungdoms- og børnebøger. “På vej” er anden bog i rækken om forfatterens liv. Den første “Medens mine børnebørn er børn” omhandler hans barndom i Fredericia fra fødslen i 1941 til afslutningen i folkeskolen. I dette andet bind “På vej” følger vi Birgers gymnasietid og blandt meget andet, hans årlige kamp med den tilbagevendende lancier. En vidunderlig beskrivelse af en ung knægts trængsler for at få de enkelte ture til at forløbe fejlfrit, en kamp der bare ikke kan vindes. Som 16 årig – datidens minimums alderen for knallertkørsel – overtager han sin storebrors NSU Quickly, der med to liter benzin i tanken og 30 km i timen gav frihed i en uges tid. Det var tider.

Efter gymnasiet flytter Birger til Århus, hvor faderen køber en udlejningsejendom med baggård, så han og lillebroderen kan få tag over hovedet medens de studerer på universitet. Gaden og kvarteret omkring Birgers nye hjem er malerisk beskrevet, og jeg sad med en følelse af selv at gå rundt i det fattige arbejderkvarter med dets skæve eksistenser, milevidt fra de mondæne gader det er i dag.

Bogen ender på det tidspunkt i Birger Møllers liv hvor han skal have sin debut på medicinstudiet.

Det er en utrolig hyggelig bog, hvor der bliver reflekteret over miljøet dengang og så nu. Birger Møller har formået at tegne et glimrende tidsbillede af perioden sidst i 50’erne og ind i begyndelsen af 60’erne, og hvis man har en dåbsattest af lidt ældre dato føler man sig meget hjemme i dette univers. I alle henseender en rigtig hyggelig bog, desværre lidt for hurtigt læst, så jeg vil glæde mig meget til at læse fortsættelsen.