Velkommen til festen af Niccolò Ammaniti

af d. 19. januar 2012

325

2011

978-87-02-09348-3

Che la festa cominici

Satanistsekten Abaddons Uhyrer er til grin. Ingen spektakulære mord, ingen voldtagne jomfruer, kun lidt harmløs graffiti i Roms undergrund. Lederen Saverio er ved at miste grebet om sin hastigt svindende tilhængerskare, da en uventet chance dukker op. Ved en celeber fest skal sangerinden Larita optræde – tidligere fejret heltinde i satanistmiljøet, nu en af pavens favoritter. Hvis Uhyrerne kan halshugge hende foran Italiens samlede jetset, er udødeligheden i hus.

Til stede ved denne århundredets fest er også Italiens tredjemest sexede mand, den berømte forfatter Fabrizio Ciba, hvis libido kun overgås af hans monumentale selvglæde. Hans bøger sælger stadigt dårligere, og han vil benytte festen til at gøre indtryk på nogle af de mange VIP’er og måske komme tilbage i salveten. Fabrizio får kig på Larita blandt de mange overlabre skår med svulmende babser og læber, og nu bliver det et kapløb om, hvem der først får hende i garnet – forfatteren eller satanisterne…

Selve festen afholdes af en excentrisk milliardær i Villa Ada, en veritabel skov i Rom, hvor han har ladet udsætte løver, flodheste, giraffer, krokodiller og alskens andre vilde dyr, der kan danne basis for hele tre forskellige jagter. Fabrizio og Larita bliver ufrivillige deltagere på den indiske tigerjagt, der naturligvis foregår på elefantryg, og med satanisterne lige i hælene begynder alt nu for alvor at gå skævt.

“Velkommen til festen” er (angiveligt) en parafrase over Berlusconis Italien, hvor substans er intet, mens (selv)iscenesættelse er alt. Men ironien bliver mildest talt lidt fad, når effekterne er så overdrevne, at bogen selv udvikler sig til netop det, den (vist nok) kritiserer det mediestyrede samfund for at være.

“Blandt gæsterne gik tamme påfugle, fasaner og kalkuner rundt. En strygekvartet på stylter spillede barokmusik.” Er det morsomt??

Og afslutningen… helt ærligt! Den anmelder, der anbefalede dette makværk (Thomas Thurah, Politiken, 4 stjerner), ville utvivlsomt elske den hidtil usete kombination af dårligt produceret reality-tv og lavbudget-horrorfilm. Vorherrebevares.