2. oplag

“Tæller tab

tæller

tab

tomhed

knapper”

Et af flere digte i denne bog som er forfatterens første digtsamling. Ikke en lang bog. Ikke svær at gå til. Men forholdsvis svær at forstå, eller også er jeg ikke intellektuel nok til at fatte ideen helt.

Jeg er med på der er digte i bogen som omhandler parforholdet og glæden ved dette. Og nogen digte er seksuelt ladet. Der er en vis ømhed at spore. Men der ud over er der ikke så meget af det, jeg får noget ud af .

Digtene er sat ret enkelt op og er nemme at gå til. Nogen vendte jeg tilbage til flere gange, for at se om de så sank dybere ind. Men jeg endte til sidst med en følelse af, at jeg havde læst en digtsamling som ikke efterlod noget indtryk hos mig, udover at jeg slet ikke betvivler at forfatteren kan noget med ord. Jeg er tilsyneladende bare ikke den rette læser, og sådan er det jo nogen gange. Hvorfor jeg egentlig fandt det interessant at læse, da jeg har læst mange digte og sat enormt stor pris på denne måde at udtrykke sig på.

Det er en fin lille bog, og forfatteren har selv en baggrund som blandt andet bibliotekar, så man kan godt fornemme en interesse for det skrevne ord. Men jeg savner som læser en personlig side. En indledning eller afslutning hvor man for eksempel kunne få forfatterens tanke med at skrive disse digte. Hendes bevæggrunde for at lave en digtsamling og ikke mindst et indblik i, hvad hun ønsker man som læser skal få med sig videre. Personligt får jeg ikke så meget ud af at læse digtene, når jeg ikke kan spore en årsag til at skrive dem. Digte udspringer for det meste af noget, være sig oplevelser, livets barske sider, kærlighed mm. Og jeg tror også det er forfatterens eget liv der skrives om i mange sammenhænge, men jeg kan ikke mærke hende. Jeg kan ikke mærke nogen følelser undervejs, og det virker lidt for overfladigt til mig.

Jeg er sikker på andre kan få mere ud af forfatterens digte, end jeg kan, så jeg håber andre vil give bogen her og forfatterens andre værker en chance. Jeg må bare erkende, at jeg ikke er den oplagte læser til lige denne form for udgivelse. At jeg så godt kan lide bogens udtryk er en anden sag, men den er faktisk meget pæn og det er rart at sidde med en lille og kompakt bog.