Otte opbyggelige fortællinger om kærlighed og mad og fremmede byer af Jan Sonnergaard

af d. 25. maj 2013

511

2013

978-87-02-14530-4

Med “Otte opbyggelige fortællinger om kærlighed og mad og fremmede byer” har Jan Sonnergaard begået en novellesamling, der er bidende, sarkastisk og en perle i enhver bogsamling.

Novellerne har alle det tilfælles, at de foregår i en storby, novellerne handler alle om kærlighed og om forholdet mellem mænd og kvinder. Dertil tilføjes en lang række bipersoner, der er med til at binde novellerne sammen.

Alle novellerne er fremragende skrevet, men jeg vil især fremhæve første novelle, der foregår i Paris og fjerde novelle, der foregår i Rom – disse noveller hæver sig over bogens øvrige historier.

Første novelle foregår i Paris og handler om en ganske ung mand fra Danmark, der studerer i Paris. Her møder han Jacqueline, en velhavende kvinde, der er væsentligt ældre end ham selv. På trods af aldersforskellen og at hun er velhavende indleder de to et forhold til hinanden, der varer et år eller to. Det kunne på overfladen se ud til, at forholdet kører på skinner, men det fornemmes også, at Jacqueline dybest set er et ensomt menneske og at den unge mand ikke til fulde forstår at værdsætte forholdet – og det ender også med et grimt brud, der 20 år efter stadig påvirker de to gode mennesker.

Fjerde novelle foregår i Rom og handler om en dansk forfatter, der en periode bor i Rom for at skrive en novelle om kærlighed, mad og fremmede byer. Han bruger tiden på at dalre rundt og i tide – og især i utide – at løbe ind i en anden dansker ved navn Erik, der også befinder sig i Rom. Erik fremstilles som et gennem-usympatisk menneske, som de færreste mennesker kan holde ud at være i nærheden af – han kritiserer andre, er nedladende og kan ikke selv se hvor usympatisk han er. Novellen handler også om forholdet til kæresten Charlotte, der hjemme i Danmark arbejder på sin afsluttende opgave – og novellen handler lige så meget om kærlighed som den handler om forholdet til andre mennesker.

“Otte opbyggelige fortællinger om kærlighed og mad og fremmede byer” er et mesterværk og den bedste bog Sonnergaard har skrevet til dato. Han er ironisk, sarkastisk og fantastisk til at skildre forholdet mellem mennesker, der er fine beskrivelser af Europas metropoler og sproget er et festfyrværkeri. Jeg slugte bogen stort set i en mundfuld, og jeg kan kun anbefale andre at læse novellesamlingen hurtigst muligt.