Opgøret af Stephen King

af d. 22. september 2014

1125

1994

87-89918-30-4

The Stand

“Opgøret” står for mig som en af de allerbedste Stephen King romaner, og trods tykkelsen (1125 sider) er det nok den roman, jeg har læst flest gange – og som jeg med garanti vil læse mange gange endnu. Ikke mindst fordi personerne virker så virkelige og kommer så tæt på læseren.

Ved en fejl slipper en dødsens farlig virus ud fra et amerikansk militærlaboratorium, og selvom hele anlægget burde lukke ned automatisk, lykkes det en af de ansatte på basen at stikke af sammen med sin familie. De når ikke langt, men dog langt nok til at smitte en række mennesker, de møder, og med en dødelighed på næsten 100% tager det ikke lang tid, før det meste af jordens befolkning er døde.

Romanen følger en række forskellige personer, som tilfældigt overlever Captain Trips, og som herefter skal forsøge at overleve i en helt ny verden. Nogen drager til Boulder Colorado, hvor de samler sig om den gamle sorte kvinde moder Abagail, andre tager til Las Vegas og samler sig om Randall Flagg. Og nu starter en ny kamp om de overlevendes sjæle.

“Opgøret” er en fantastisk velskrevet apokalyptisk fortælling, som både skræmmer og fascinerer. King formår både at holde fast i den store historie, men også at fortælle mange små historier som virkelig underbygger gruen, fx Sam Taubers skæbne. Sam er 5½ år og overlever Captain Trips som den eneste i byen. I chok lykkes det ham at overleve flere dage – til han falder i en brønd og dør af sult og dehydrering. Hans historie betyder ikke noget i det store billede, men den viser lige nøjagtig, hvor grum og ubarmhjertig den nye verden er.

Og grum er “Opgøret”, men på en fantastisk måde.

“Opgøret” er tidligere udkommet på dansk i en tre-binds udgave under titlen “Slutspil” oversat efter 1978-udgaven af Kings roman, men i 1990 valgte King at genudgive “The Stand” i en “complete and uncut edition”. Oprindelig bad forlaget ham om at skære ca. 400 sider ud af historien – ikke af redaktionelle grunde, men efter anmodning fra forlagets økonomiafdeling. I sit forord til den uforkortede udgave af “Opgøret” forklarer King, at han valgte at genudgive romanen efter ønske fra en betydelig flok læsere, men også for at præsentere historien, som den oprindelig var tænkt.

Jeg har læst begge udgaver, og selvom man sagtens kan nøjes med at læse den første udgave, så giver den uforkortede udgave mere kød på flere af personerne og sidehistorierne og er absolut værd at læse. Dog forstår jeg ikke, hvorfor forlaget har valgt så grim en forside, der nærmest forsøger at skræmme læserne væk, før de åbner bogen.

Som så mange af Kings bøger er også “Opgøret” blevet filmatiseret. Mick Garris lavede en mini-serie til tv i 1994, og introen er helt fantastisk, selvom tv-serien efter min mening ikke lever op til romanens potentiale.

Se introen her…