af d. 1. januar 2018

1125

1990

87-89918-30-4

The Stand - The Complete and Uncut Edition - oversat af Mogens Wenzel Andreasen

2. udgave 1. oplag

Da Stephen King udgav ‘Slutspil’ i 1978 var han af tekniske årsager nødt til at skære ca 400 sider væk, for at behage økonomiafdelingen på hans forlag. I 1990 udgav han så ‘Opgøret’, som blev den uredigerede udgave af ‘Slutspil’, hans ‘extended directors cut’ udgave om man vil. I den danske ud­gave kom den til at fylde 1125 sider, skrevet i noget der ligner skriftstørrelse 10 eller mindre, så det er noget af en bedrift at komme igennem bogen.

I det underholdende forord kalder King bogen for “…denne lange fortælling om den mørke kristen­dom…”, og det virker også meget rammende. Vi befinder os i USA i 1990. På et militært laboratori­um sker der et udslip af en grum virus. Inden dørene lukker og forsegler basen, lykkes det et fjols af format at flygte, og så starter smitten ellers. Med en dødelighedsprocent på 99,4 er landet næsten lagt øde, og de få overlevende danner to grupper, en klassisk ‘de gode mod de onde’ fortælling. Folk begynder at drømme om enten en gammel dame eller om den mørke mand, eller også om begge to, og det står snart klart, at et opgør mellem de to sider er uundgåeligt.

I forordet nævner King også, at han igen og igen er blevet beskyldt for at have et tekstbehandlings­anlæg med ord-diarré, og det vil jeg nok mene, kommer temmelig klart til udtryk i bogen, som jeg finder alt, alt for lang. Det blev mere en kamp at komme igennem siderne, end en egentlig nydelse. Jeg havde virkelig håbet, at jeg ville blive opslugt af historien, men desværre. Som oftest er der jo noget unaturligt i Kings værker, og i den har fortælling blev jeg mere træt af det, end fascineret. Den Mørke Mand, eller Randall Flagg (som vi senere møder i ‘Det Mørke Tårn’ serien) er den onde selv, og kan naturligvis trylle og dukke op alle mulige steder, eller sende sit ‘øje’ afsted, som Sauron i Ringenes Herre. På den anden side er Moder Abigail Gud/Jesus uden de store magiske evner, men har en forudseende magt, der kommer til stor nytte.

Det bliver først rigtig spændende på de sidste 2-300 sider, men slutningen er egentlig ret forudsige­lig. Jeg kan selvfølgelig ikke lade være med at beundre Kings overblik i så stor en historie, med et omfattende persongalleri, jeg synes bare store dele af handlingen står i dødvande, især med samfun­det i Colorado, hvor de ‘gode’ holder til. Det ville også have været spændende, hvis man havde hørt lidt mere til ‘de onde’, der først for alvor kommer på banen til slut. Og hvad med resten af verden? Venter vi bare i spænding på, hvad der sker i Guds eget land?

Den 6 timer lange filmatisering af bogen i 4 afsnit (1994) gør heller ikke meget væsen af sig, men er dog lettere at komme igennem end bogen. De fleste syge søger naturligvis sengen, da det ligner in­fluenza, og således dør de også der, stærkt afkræftet. Det virker grotesk at både i film og bog er der lig overalt, selvom man er dødssyg har nogen alligevel valgt at gå på diner og spise morgenmad og dø med hovedet ned i baconen!! Hvis man er til overnaturlig, apokalyptisk litteratur har jeg ikke læst noget bedre end Justin Cronins tre bøger, ‘Den første’, ‘De tolv’ og ‘Spejlbyen’. Hermed anbefa­let!