Opdagelsen af Vibeke Grønfeldt

af d. 28. oktober 2004

160

1993

87-595-0355-6

I nogle år lever et lille barn på en ø uden menneskelig kontakt. Barnet lader sig finde og kommer i pleje hos Dora og Klemmen på fastlandet. Han tildeles navnet Hans, et hjem, opdragelse og kultur. Men Hans har været uden for civilisationen og kan ikke socialiseres ordentligt. Han er kun en lille dreng, da Dora og Klemmen tager ham til sig, og alligevel ser han dem altid på afstand. Han kalder dem “lærere”. Han forsøger at opføre sig som dem, så hans personlighed kan forblive uopdaget og fredet. Han iagttager verden og ser kun skuespil og forstillelse. Tiden alene på øen har efterladt en tankegang som hos et dyr. For en stund lader han sig tilsyneladende tæmme, men virkeligheden er, at han bare lader sig fodre stor og stærkere.

“Opdagelsen” er hverken hurtig eller særlig fornøjelig. Det er et studie i udfordrende skrivekunst og menneskekundskab. Nogle bøger skal man have tid til at læse, og dette er sådan en bog. Den er svært tilgængelig, og man er nødt til at arbejde med. Sproget er Hans’ tanker. Drengen som snakkede til stumme fotografier, før han vidste hvor sproget kom fra. Han snupper for eksempel hele endelser på sætninger. Det er forvirrende i starten, men man vænner sig til det amputerede sprog. Modsat andre mennesker er han ikke ude efter at gøre sig forståelig. Det er simpelthen ikke hans projekt at være omgængelig.

“Opdagelsen” var mit første forsøg med Vibeke Grønfeldts romaner, og der vil gå nogle dybe indåndinger og en del letlæst litteratur, inden jeg fortsætter. Hvis “Opdagelsen” er en pålidelig repræsentant for resten af Grønfeldts bøger, har vi her et forfatterskab, der oser af tyngde, og helt enkelt kræver at blive læst.