Op til toppen af bjerget af Arne Dahl

af d. 12. august 2008

376

2002

87-7394-754-7

Upp til toppen av berget

I 3. bind af serien om A-gruppen sprænges en jugoslavisk fange i luften i en fængselscelle. Kun hans glasøje er intakt. Samtidig myrdes en tilfældig, uheldig fodboldfan på en bar i Stockholm, og under afhøringen af vidner får Paul Hjelm og Kerstin Holm færten af noget andet, som foregik på baren samtidig med mordet. Noget andet og større. A-gruppen er opløst på grund af miseren i bind 2, “Ondt blod”, hvor de indirekte var skyld i nedskydning af en hel gruppe mennesker. “Heldigvis” kommer der nu atter gang i gruppen, da to grupper af henholdsvis ex-jugoslaver og mænd med nazistiske kontakter plaffer hinanden ned på en øde parkeringsplads.

Bogen fortsætter de forrige binds helt utrolige blanding af spændende plots, urealistiske opklaringsgreb og alt for meget politivold. Man læser bøgerne for de virkelig gode iagttagelser og fine beskrivelser af menneskelige forhold. Men man skal sørme igennem en masse plathed, både i forhold til urealistiske superstrømere, men også i forhold til de gentagelser, som forfatteren åbenbart bare ikke kan lade ligge. Paul Hjelm og Kerstin Holm har f.eks. en kort affære i første bind, “Misterioso”. Det gider jeg ikke få fortalt eksplicit igen i både bind to og tre. Antyd det dog i stedet for at fortælle det. Faktisk er jeg ved at være rigtig bange for, hvor sur jeg bliver, hvis det gentager sig i det følgende bind for ja, jeg har da tænkt mig at læse næste bind også. Hvorfor, kunne man spørge, hvis det hele er så elendigt. Fordi jeg også griner i løbet af “Op til toppen af bjerget”, og fordi jeg føler mig underholdt at en dygtig menneskekender.

Forfatteren Jan Arndahl besluttede sig på et tidspunkt for, at han ville skrive krimier. Hans bøger var indtil da altid blevet vel modtaget af kritikerne, men publikum læste dem ikke. Og hvad læser masser af folk rigtig meget af? Krimier. Under pseudonymet Arne Dahl begyndte han på det, der skulle blive en 10-binds serie om en svensk specialpolitienhed, A-gruppen. Sidste bind udkom i Sverige i 2007.

Allerede under læsningen af første bind, “Misterioso”, slog det mig, at der er et eller andet skævt ved skrivestilen. En fornemmelse af, at forfatteren ikke er krimi-kender. Gang på gang overskrides grænserne for, hvad der er god kutyme inden for politikrimien og ikke på den gode nyskabende måde, men på en distanceret måde, som om genren – og dermed læseren – ikke tages alvorligt. Forhåbentlig når han at lægge den attitude fra sig i løbet af de følgende 7 bøger.