af d. 12. juli 2020

457

2019

978-0-00-828676-7

One Minute Later

1

Vi følger to kvinder: Shelley, som blev enke da hendes 3 børn var små og Vivienne, hvis mor, Gina, er enlig og vil ikke fortælle hvem hendes far er. Gina blev gift med Gil som blev rigtig far for Vivienne.

Vivienne blev advokat, fik job i London, hele verden var hendes legeplads fra New York, Singapore og Dubai. På hendes 27 års fødselsdag mødes hun med sine studiekammerater fra universitet, da hun pludselig faldt om og en læge i restauranten foretog genoplivning. Vivienne var indlagt med dårligt hjerte, fik indplantet defibrillator og opskrevet som kandidat for hjerte-transplantation. Hun flyttede hjem til sin mor og genoptog kontakten med skoleveninden, Michelle.

Shelley førte sit og Jacks landbrug videre med hjælp af deres forældre og søskende. Jack var lokalt meget afholdt; deres ældste søn Josh er en tro kopi af sin far. Shelley og Jack blev forelsket i skolen da de mødtes første gang; Josh og Vivienne blev forelskede første gang de mødtes selvom hun var meget syg.

Dette er en bog med gode mennesker som vender deres liv, så det bliver bedre for dem selv og omgivelserne. Folk som giver tilladelse til at donere organer fra deres pårørende er også folk som altruistisk gøre det bedre for deres medmennesker. Det er bogens egentlige vigtige budskab selvom det ofte er traumatisk omkring død og beslutningen at donere. I bogen har forfatteren brugt en ‘rigtig’ patient som var på venteliste, Jim Lynskey og hans ‘Save9lives’ website. Det er en problemstilling som velinformerede borgere i et moderne samfund bør tage stilling til.

Bogen er i begyndelsen utrolig lang og svær at komme ind i – så plottet får 1 stjerne, men problemstillingen omkring transplantations ventelister er så vigtig at bogen får 4 stjerner.