Ondskabens hotel af Stephen King

af d. 30. januar 2015

436

1999

87-418-8820-0

The Shining

For nylig så jeg Stanley Kubrick mesterværk, “Ondskabens Hotel”, med Jack Nicholson i hovedrollen. Jeg har set filmen mindst 10 gange og er lige betaget hver gang. Jeg har altid undret mig over, at King ikke var ret vild med filmen, han har kaldt den en ‘lækker bil uden motor’, derfor var der jo ikke andet at gøre, end at gå i gang med bogen. Bogen, der er Kings tredje, udkom i 1977.

Vi følger en lille familie, hvor faderen, Jack, får et job som opsynsmand på et hotel langt oppe i Colorados bjerge. Han tager sin kone og deres lille femårige søn, Danny, med, og de skal tilbringe vinteren alene på det afsides liggende hotel, der p.g.a. vinteren bliver totalt afskåret fra civilisationen. Jack skal holde øje med det ustabile fyr og lave forskelligt pedelarbejde. Danny har clairvoyante og synske evner, han skinner, som de kalder det. Han kan nogle gange høre, hvad andre snakker om eller hvad de tænker, og nogle gange forudser han begivenheder, og nogle gange går forudsigelserne ikke i opfyldelse. Hotellet har en grum historie, der går langt tilbage i det 19. århundrede, og inden længe sniger det sig ind i de tre indesneedes bevidsthed, og spøgeriet tager for alvor fat.

Der er naturligvis temmelig stor forskel på bog og film, Kubrick har brugt meget fra bogen, fundet på noget nyt og udeladt en del, hvilket nok har stødt King noget. Bl.a. har Kubrick ikke valgt at fokusere på den store kærlighed, som Danny føler for sin far. Den loyale drengs hengivenhed overfor faderen er hjerteskærende og godt beskrevet. King forstår om nogen at bygge en uhyggelig stemning op, og flere at bogens passager er temmelig uhyggelige og effektfulde, også selvom man har set filmen. Der er flere klamme påfund, der burde have fundet vej til det hvide lærred, men måske de er med i TV-serien, som King skrev manuskript til.

Man er selvfølgelig nødt til at være klar til det overnaturlige og uforklarlige, det er jo et af Kings varemærker. Bogen er både spændende og uhyggelig, men også hjertevarm og menneskelig. King fik ideen til bogen, da han sammen med sin kone overnattede på et hotel, der var ved at lukke ned for vinteren, og om natten havde han en drøm om sin søn, der blev jagtet i hotellets gange af en brandslange…

Efter min mening er både film og bog mesterværker på hver deres måder. Prøv dog at læse bogen først! Min udgave af bogen, er den, hvor Nicholsons dæmoniske ansigt pryder forsiden. Uhyggeligt i sig selv, men på hotellet er der et værelse, nummer 217, hvor man absolut ikke skal gå ind…men det gør Danny selvfølgelig… på side 217… det er da for creepy!!