Om så det gælder af Hanne Richardt Beck

af d. 13. februar 2008

453

2007

978-87-02-06329-5

“Om så det gælder” er et portræt af tre meget forskellige personer og deres reaktioner på hinanden og 2. verdenskrig, da den lægger sig over landet.

I 1933 flytter søskendeparret Viggo og Vita på 14 og 15 år med deres forældre fra Nørrebro til forstaden Brønshøj, hvor de bliver venner med rigmandsdrengen Max. Mange år efter opsøges Viggo i sit eksil i Kusadasi i Tyrkiet af Max’ datter, Milly. Max er død, en formodet stor arv er forsvundet ud i det blå, og den ret desperate Milly har via nogle gamle postkort opsporet Viggo for at høre, om han mon ved noget om, hvor hendes arv blev af.

Tilbage i 1933: Vita er den livlige, nysgerrige og udadvendte, der elsker at snakke politik med sin far. Hun vil ikke finde sig i at blive sat i bås, og moderens forsøg på at få hende tilrettet med strikketøj lykkes aldrig. Viggo er den fornuftige storebror, der ikke føler nogen trang til at stikke snuden frem, som ikke kan fordrage, når forældrene skændes, og som mest af alt ønsker, at hans elskede søster ville tone lidt ned for charmen, så hun ikke bliver et mål for sladder. Viggo kommer i klasse med Max, som straks tager Viggo under sine vinger. Men søskendeparret må hver især sande, at følgeskabet med Max har en pris.

De tres historie fortælles gennem deres forholdsvise korte tid sammen i Brønshøj, til de mødes igen i 1944. Endelig følger vi Viggos overvejelser omkring, hvor meget han skal fortælle Milly om hendes far i et nutidigt spor. Bogen er en god fortælling, men bliver mærkbart mere kraftfuld mod slutningen, hvor der virkelig rykkes ved, hvad såvel læseren som romanens hovedpersoner troede, de vidste om hinanden.