Om ægteskab af Karen Blixen

af d. 24. marts 2019

64

2018

978-87-02-27734-0

1. udgave, 1. oplag

Karen Blixen! Ja jeg tvivler på der er ret mange som ikke har hørt om hende. Om ikke andet så har hun spillet en stor rolle i dansk historie indenfor litteraturens verden. Og især hendes fortælling “Den afrikanske farm”, der omhandler hendes liv i Afrika har virkelig fyldt meget. Derfor er det også spændende at gyldendal har valgt at benytte hende i deres Kolibri serie, for man kan ikke sige dansk litteratur uden at Karen Blixen dukker op.

Men selv om vi her får et par små historier om ægteskabet, så får man også et indblik i den tid Karen Blixen levede, og hvor det var lidt mere vigtigt med de ydre former, end hvad det er i dag. Bogen er en del af Kolibri serien som består af små bøger med uddrag og fortællinger af vores tids største forfattere. Et spændende koncept og med flere bøger på vej i serien. Gyldendal har her ramt kernen af litteraturen og vi får alle en nem introduktion til de store forfatteres værker og tanker. Det er yderst velfungerende.

Denne bog med Karen Blixen tekster omhandler ægteskabet, hvor de andre bøger for eksempel omhandler penge, jul og andre enkeltstående emner. Ægteskabet kan udvikle sig, stå i stampe, bringe glæde og sorg. Og med de to fortællinger i bogen her rammer Karen Blixen ned i noget, der for de fleste i et parforhold vil være genkendeligt. Har man nu valgt rigtigt? Er dette virkelig det liv jeg ønsker? Der er meget symbolik i hendes måde at skrive på, og derfor er hendes historier evigt relevante. Det er i sig selv en kunst at kunne skrive på den måde. Jeg kan derfor kun anbefale at man giver denne serie af små bøger en chance. Ingen siger man skal læse alle bøgerne, men jeg oplever at det er svært at nøjes med en, når man først er igang. Der vil i hvert fald være et emne for alle!