Oliver Twist af Charles Dickens

af d. 7. januar 2008

426

1981

87-7215-905-7

Oliver Twist

“Det forekom mig, at hvis man skildrede en samling forbrydere, som virkelig eksisterede – hvis man afmalede dem i hele deres menneskeligt forkrøblede elendighed, i al deres tilværelses nedværdigende usselhed, hvis man viste dem, som de virkelig var, luskende sig frem gennem livet ad de smudsigste stier, hvor den store, sorte, gyselige galge lukker for udsigten, hvorhen de så vender sig – hvis man skildrede dem sådan, ville det være et forsøg værd og en samfundsnyttig gerning”, skrev Charles Dickens i 1867 i sit forord til romanen Oliver Twist.

Forinden havde Dickens læst adskillige bøger, hvor forbrydere og andre småkriminelle elementer blev skildret med et strøg af romantik og munterhed. Men sådan var virkeligheden jo slet ikke, erkendte Charles Dickens, som derfor kastede sig over sin siden hen verdensberømte fortælling om det forældreløse fattiggårdsbarn Oliver Twist.

Dickens formår da også glimrende at skildre Londons 1800-tals bærme i al deres forråelse. Han gør det så indgående, at de onde er virkeligt ONDE og de gode virkeligt GODE. Her er stort set kun sort-hvid og næsten ingen gråtoner. Nuancerne, set med et 2000-tals blik, mangler med andre ord.

Alligevel er det ikke uden grund, at Dickens’ romaner overlever tiår efter tiår. Han er nemlig eminent til at udpensle et miljø og en stemning. Sproget er kringlet, men i denne udgave fornemt oversat af Eva Hemmer Hansen til en nutids-læsbar version. Og man sluger godvilligt forfatterens hang til at opdele sit persongalleri i de rigtige og de forkerte, fordi han krydrer sin fortælling med social indignation og en markant portion ironi.

Og så er det jo blot og bart en god historie. Man føler med den arme lille Oliver, der mister sin mor ved fødslen og må hutle sig igennem livet på fattiggården, hvor kærligheden kun kommer i glimt fra hans små kammerater. Han bliver barndommen igennem ugleset og misforstået, ender i det forkerte selskab hos den lede bagmand Fagin, der holder en større samling forhærdede tyveknægte i arbejde, indtil Oliver sluttelig ved skæbnens luner havner i gode menneskers arme. Og her kommer det endelig for en dag: Den stakkels dreng er ud af fin familie og tillige arving til en pæn formue.

Det vidste vi jo nok, for Oliver Twist er et ægte, godt menneske. Og stadig værd at stifte bekendtskab med.