Og Piccadilly Circus ligger ikke i Kumla af Håkan Nesser

af d. 6. april 2009

282

2009

87-7394-788-1

Och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla

Mauritz på 16 år bor i 1967 i Kumla, går i gymnasiet, interesserer sig for litteratur, digte, musik – og ikke mindst genboens skønne datter, Signhild fylder hans tanker. Han hænger ud med vennerne, specielt Elonsson, arbejder i sommerferien med at vende tørv for at tjene penge til LP-plader og smart tøj.

Han bor med sine forældre og sin (ikke for kvikke) storesøster Katta, hvis kæreste “Dubbelubbe” er en hyppig gæst i hjemmet. (I virkeligheden hedder kæresten Urban Urbansson – kaldet Dobbelt-Urban – eller Dubbelubbbe). Forældrene lever i et platonisk ægteskab, de rører aldrig ved hinanden og skændes heller aldrig. Mor’en taler nervøst og uden sammenhæng med den samtale der ellers er i gang ved middagsbordet, hun gør aldrig sætningerne færdig. Far’en er journalist, og Dubbelubbe er ansat ved politiet.

En dag sker der noget dramatisk i den lille by: Signhilds far, Kalevi Oskari Kekkonen findes myrdet på sit værelse – halshugget – og morderen har efterladt en seddel med et mystisk skaktræk på det afhuggede hoved. Mauritz – som vil gøre alt for sin elskede Signhild – forsøger sig uden held som en slags “privatdetektiv”. Sagen er naturligvis noget alle taler om i den lille by, og ikke mindst Mauritz’ far er interesseret i sagen, så han kan skrive om den i avisen. Men sagen bliver aldrig opklaret, og der skal gå 35 år, før Mauritz finder ud af, hvad der egentlig skete.

Som i andre af Nessers krimier er det faktisk ikke krimi-delen der er det mest interessante i bogen. Det bliver blot en del af Mauritz’ historie, som er det væsentligste i handlingen. Jeg har med stor fornøjelse læst de nyeste Nesser-krimier, og var derfor spændt på denne, som har nogle år på bagen. Og Nesser har virkelig en særlig skrivestil. Hans måde at beskrive af personerne i bogen er pragtfuld – han har humor – ja, og så har han altså noget med navne. Hovedpersonernes fulde navne er Mauritz Bartolomeus Målnberg og Signhild Kristina Kekkonen-Belogo. Sådan!