Øllet blev hans skæbne af Rune T. Kidde

af d. 2. februar 2012

134

1999

87-7394-576-5

Rune T. Kidde er i sin egenskab som præsident for den danske folkebevægelse for W.C.Fields, den helt rigtige til at skrive en hyldestbog om W.C.Fields. Ved du ikke hvem Fields var, så var han jonglør og komiker, der indspillede film fra cirka 1920 til 1946. Monty Pythons John Cleese har kaldt Fields for verdens største komiker. Sikkert er det, at han var verdens bedste jonglør.

Myten om W.C.Fields holdes trofast i hævd. Det virker troværdigt, selv de vanvittige anekdoter, og kender man blot en smule til hovedpersonen, overrasker myterne ikke. Kidde er Fieldist, – med stort ‘F’, og hans begejstring for manden smitter af på læseren, uagtet at man kun kender en enkelt af Fields film, eller man er rendyrket Fieldist. Kidde indleder med fortællingen om, hvordan han selv ved et tilfælde kom ind på et amerikansk museum, hvor W.C.Fields berømte billardbord var opstillet. Et stort øjeblik i danskerens liv.
Kidde skriver i forordet, at læseren selv kan vælge sit udbytte: enten kan man tage Fields umulige provokationer for pålydende, og se ham som den éndimensionelle kværulant, eller man kan se ham som den rendyrkede komiker og cirkusartist. Kidde åbner dog op for en tredje mulighed: man kan skelne personen bag, hvis man ser ordentligt efter. Lige præcis der rammer Kidde plet, for det lykkes ham at præsentere mennesket bag facaden. Man kan lige akkurat skelne mennesket W.C.Fields, som Fields hele livet gør alt for at maskere. DET er Kiddes største bedrift med denne hyldest til The Great Man. Læg dertil at bogen er underholdende og morsom.

Udover livshistorien er bogen ledsaget af et godt og overskuelig register, hvor man kan finde alle Fields film samt litteratur om ham.